선교신학 : 하나님의 선교(Missio Dei)에서 본 존 웨슬리의 선교신학
분야
인문과학 > 종교학
저자
최형근 ( Hyung Keun Choi )
발행기관
서울신학대학교 기독교신학연구소
간행물정보
신학과 선교 2013년, 제43권 127~155페이지(총29페이지)
파일형식
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    국문초록
    본 논문은 하나님의 선교 개념을 고찰하고 존 웨슬리의 삶과 사역과 신학에 나타난 하나님의 선교의 특징들인 선행 은총, 그리스도인의 완전, 그리고 창조의 치유와 회복을 분석하고, 그 특징적 요소들이 오늘날 우리에게 주는 선교적 함의들을 제시한다. 하나님의 선교개념을 이해하는 최상의 방법은 선교학적 관점에서 성경을 해석하는 것이다. 다른 말로 하면, 하나님의 선교의 의미는 하나님의 신적 행위가 그의 백성을 불러 언약관계를 맺고 그들을 세상으로 파송하는 것이다. 아버지에 의해 보냄 받은 예수는 교회에게 성령의 능력을 주어 세상으로 파송한다. 존 웨슬리에게 “세계는 나의 교구다”라는 슬로건은, 삼위일체 하나님에 의해 보냄 받은 교회와 그리스도인들의 정체성을 규정한다. 웨슬리는 구원이 영원한 생명의 출발을 함축하는 선행은총에 의해 시작된다고 주장했다. 구원의 과정은 칭의(의롭게 하시고 회심케 하시는 은총)와 성화로 진행된다. 이 과정들은 구원의 통전적 차원을 가리킨다. 첫째, 비록 선행은총 그 자체가 구원하는 은혜는 아닐지라도, 선행은총의 핵심은 하나님이 성령을 통해 예수 안에서 우리에 앞서 가신다는 것이다. 둘째, 웨슬리 신학에서 구원은 “그리스도인의 완전”에 이른다는 의미로서, 그리스도인의 인격성숙의 과정이다. 하나님의 선교의 관점에서 이것은 하나님의 백성의 거룩한 삶과 밀접하게 연관된다. 웨슬리에게 구원은 하나님과 인간의 관계 안에서 이해된다. 존 웨슬리의 삶과 사역은 그의 설교와 행위의 통합 가운데 나타난다. 셋째, 구속신학과 창조신학의 통합으로서 존 웨슬리의 신학의 선교학적 함의들은 치유적 모델로서 개인적 차원과 관계적 차원 모두를 강조한다. 이것은 창조와 구속에 대한 이원론적 이해를 극복하게 하며, 인간과 다른 피조물들과의 관계에 있어서 통전적 차원을 이해할 수 있도록 한다. 웨슬리 신학은 우리로 하여금 모든 인간의 삶의 차원에서 치유로서 하나님의 구원을 숙고하도록 만든다. 이것은 치유로서 구원이며, 치유란 하나님과 다른 피조물들과의 화해를 이루기 위해 오로지 예수 그리스도를 통해 이루어질 수 있다. 이러한 치유는 우리로 하여금 성령의 능력을 통해 하나님과 그리스도의 형상을 회복하도록 만들 수 있다.
    영문초록
    The purpose of this article is to reflect the concept of Missio Dei, to analyze prevenient grace, Christian perfection, and the healing and restoration of the creation in John Wesley`s life and ministry as the main characteristics of Missio Dei, and to suggest missiological implications of those factors today. The best way to understand the concept of Missio Dei is to interpret the Bible from a missiological perspective. In other words, the meaning of the mission of God is that in the divine action God calls His people and has the covenant relationship with them and sends them into the world, and Jesus sent by the Father commissions His church as sending it to the world with the power of the Holy Spirit. For John Wesley, the slogan “The world is my parish” articulates the identity of the church and Christians who are sent by the triune God. Wesley insisted that the salvation begins with the prevenient grace, implying the march for the eternal life. And the salvation process follows both justification (justifying and converting grace) and sanctification. These process indicates the holistic dimension of the salvation. First, though the prevenient grace itself is not saving grace, the focal point of the prevenient grace is that God precedes us in Jesus through the Holy Spirit. Second, salvation in Wesleyan theology means to reach “Christian perfection,” which would be the process of maturity of Christian character. From a Missio Dei perspective, this is closely related to the holy life of the God`s people. For Wesley, salvation is understood in the relationship between God and men, between neighbors, and between men and the creation. Life and ministry of John Wesley can be seen the integration of his preaching and deed. Third, the missiological implications of John Wesley`s theology as seemingly integrating the redemption theology with the creation theology, is to emphasize both individual and relational dimension as a therapeutic model. This can make us overcome the dualistic understanding of creation and salvation and understand the holistic dimension of human relationships with other created order. Wesleyan theology brings us to think God`s salvation as healing in every dimension of human life. This is salvation as healing, one that healing can only through Jesus Christ reconciling God and others. This kind of healing can make us restore the image of God and Christ through the power of the Holy Spirit.
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