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연구논문 : 동아시아 신종교의 삼교합일론 비교연구-중화 일관도와 한국 대순진리회를중심으로-
분야 인문과학 > 종교학
저자 이경원 ( Gyung Won Lee )
발행기관 한국신종교학회
간행물정보 신종교연구 2014년, 제31권 121~154쪽(총34쪽)
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국문초록
동아시아 문화의 정체성 가운데에서 그 정신문화적 배경과 관련되어 가장 대표적인 특징으로 꼽을 만한 것은 바로 삼교(三敎)의 전통이다. 일반적으로 학자들의 논의에서 동아시아 문화는 유교와 불교 그리고 도교 사상이 혼합된 정신문화의 총체로보고 있다. 그만큼 종교가 차지하는 문화적 비중이 어떤 다른 요소보다도 크다고 할수 있으며 또한 동아시아 문화가 서구의 종교문화와 대비될 수 있는 고유한 맥락을지니고 있다는 점에서 주목할 필요가 있다. 본고의 연구대상으로 삼는 것은 동아시아의 근대 신종교에 대한 비교이며, 대표적으로 중화권(中華圈)의 일관도(一貫道)와 한국의 대순진리회(大巡眞理會)를 중심으로 그 삼교합일(三敎合一) 사상을 살펴보고자 한다. 이것은 공통적으로 삼교(三敎)의 전통에 입각한 동아시아 문화에서 근대의 시기에 등장한 양국의 신종교가 이를 어떻게 해석하고 또한 어떤 고유점을 부각시키고자 하였는지를 비교 고찰함으로써 동아시아 신종교 연구의 방법론을 찾는데 주된 목적이 있다. 일관도와 대순진리회의 삼교합일의 방법론을 대조해보면 일관도는 삼교의 근원성을 강조하여 본성 회귀적인 방법을 통해 삼교합일을 이룰 수 있다고 보며, 대순진리회는 삼교의 통합성을 강조하여 단계적인 성숙의 경지를 추구한다는 점에서 특징이 드러난다고 본다. 세계관에 있어서 일관도는 삼기말겁을 주장하고 내세주의적 관념을 지니고 있으며, 대순진리회는 후천개벽을 주장하고 현세적인 특징을 지니고있다. 또한 일관도는 유교를 중심으로 삼아 삼교합일을 이루고자 하며, 대순진리회는 선도를 중심으로 하여 삼교를 통합하고자 한다. 이상과 같은 특징은 오늘날 동아시아 신종교의 종교적 정체성을 파악하는데 있어서도 유용한 단서가 될 수 있다고본다.
 
 
영문초록
Maybe the most representative characteristic of East Asian culture concerning to spiritual area is the tradition of Three Religions. Generally speaking, the East-asian culture is the complex of Confucianism, Buddhism, Daoism as a whole. It means that the percentage of religions in culture is much more than the others and needs to attention on the unique context that has comparable thing with western one. The main object of this research is to compare with two East Asian modern new religions. The comparative study is focused on Chinese I-Kuan Dao and Korean Daesoonjinrihoe and the main issue is “the three religions are one”. The ultimate purpose of this research is to seek the methodology of study in East asian new religions according to comparing how these two new religionsinterpretate the three traditional religions and harmonize them to the oneness. In this article I am writing on the main difference between two new religions. The first one is that the IKuan Dao emphasize returning to the original nature and it will realize “three religionsare one”. On the other hand Daesoonjinrihoe has stressed the integration of three religions seeking after the mature stage step bystep. The second one is the difference of world view between two religions. I-Kuan Dao has a view of Samgimalgup(the final disaster of three stage). Daesoonjinrihoe has a view of Huchungae byuk(greattrans formation of Later World). The third one is the difference ofcore religion between them. I-Kuan Dao regard Confucianism as the core religion. Daesoonjinrihoe regard Korean Daoism as the corereligion. In this research we can refer the identity of East Asian new religions based on this conclusion.
 
 
동아시아, 삼교합일, 유교, 불교, 도교, 일관도, 대순진리회, 삼기말겁, 후천개벽, East Asia, Three religions are one, Confucianism, Buddhism, Daoism, I-Kuan Dao, Daesoonjinrihoe, Samgimalgup, Huchungaebyuk
 
 
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