문화학 : 하위문화로서의 푸드 포르노(Food Porn) 연구 - 아프리카TV의 인터넷 먹방을 중심으로 -
분야
인문과학 > 기타(인문과학)
저자
김혜진 ( Hye Jin Kim )
발행기관
조선대학교 인문학연구원
간행물정보
인문학연구 2015년, 제50권 433~455쪽(총23쪽)
파일형식
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    국문초록
    본고에서는 오늘날 대중매체의 경향까지 주도할 만큼 우리 사회에 지대한 영향력을 미치고 있는 ‘아프리카TV’의 인터넷 먹방에 드러난 시청자들의 선호와 심리분석을 통해 인터넷 먹방이 하위문화로서 우리 사회의 어떤 지점을 드러내고 있는 가를 살펴보고자 한다. 먹방의 원조인 ‘아프리카TV’의 먹방은 아직까지도 대중매체에 비해 수용자가 적어 하위문화에 속하지만, 최근 비교적 많은 시청자 수를 확보해 가는 추세이다. 사람들은 왜 계속해서 인터넷 먹방을 보게 되는 것일까? 먹방의 선호에는 식습관 또는 몸에 관련된 권력의 개입과 억압으로 인한 스트레스를 해소하려는 심리가 담겨 있다고 볼 수 있다. 인터넷 먹방이 열어놓은 장(場) 내에서 읽히는 시청자들의 선호와 복합적인 심리는 일상을 억압하는 지배질서에 대한 무의식 수준에서 일어나는 반발, 저항 또는 결탁, 공모의 등의 복합적인 사회적 모순 양상을 드러내고 있다. 따라서 인터넷 먹방은 단순히 한때 유행하는 인터넷 문화 현상으로, 자본주의의 상술로 가볍게 치부해서는 안 된다. 인터넷 먹방은 하위문화로서 지배질서와 맺고 있는 관계에 대한 고려와 함께 분석되어야 한다.
    영문초록
    As more emphasis is given to the concept of food as a product in a capitalist society, the frequency of cooking at home tends to decrease with focus given only to the consumption of food. Commodification of food has led to commercial strategies which attract customers through specific images imposed on food beyond simply selling food. In particular, advertisements supported by the development of digital media and the distribution of mass media have mass-produced visual images of food. Such a tendency has led to consumption of only images of food in virtual reality with support from Internet networks beyond the real consumption of food. They are images that can be called Food Porn. This term was introduced through writings by Rosalind Coward in 1985 and since then it has been actively used. In modern society, the development and distribution of modern media have brought changes to some aspects of food porn. An Internet TV portal called Afreeca, which is deemed the origin of Meokbang, matches the characteristics of food porn. This study analyses the preferences and psychology of viewers towards Meokbang, shown through Internet portals, which have had a great influence on our society, enough to change the tendencies of mass media, and then identifies what contradictions Meokbang has as a sub-culture in our society. Viewers`` preferences and psychology found in the field of Internet Meokbang have complicated contradictions : viewers`` unconscious resistance to dominating orders, or their conspiration with it. Viewers`` ambiguous attitudes towards Meokbang in that they sometimes obey the dominating orders and Meokbang shows a dominant discourse which supports our society, and supplement and replacement relationships of sub cultures and their contradictions.
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