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그리스철학과 기독교와 이슬람에서의 로고스
분야 인문과학 > 종교학
저자 공일주 ( Il Joo Kong )
발행기관 아세아연합신학대학교 신학연구소
간행물정보 ACTS 신학저널(구 ACTS Theological Journal) 2016년, 제27권 175~226쪽(총52쪽)
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뮈토스와 로고스 - 고대 그리스 철학의 기원에 관한 소고
 
 
국문초록
꾸란은 7세기에 아랍어로 기록되었다. 아랍교회는 기독교 고유의 전문 용어를 사용한 부스타니-반다이크 성경(1865년 완역)이 개신교와 정교회에서 사용되어 왔고 기존 교회가 없는 지역에서는 무슬림개종자에게 익숙한 어휘들을 사용한 알인질 알샤리프 성경(1998년)을 사용했다. 중동의 기독교인들은 교회 안에서만 사용한 아랍어 전문용어를, 그리고 무슬림들은 무슬림끼리만 사용한 전문용어들을 갖게 되었다. 이제는 무슬림이 개종하여 아랍 교회에 들어가 설교를 들으면 상당수 어휘들을 이해하지 못하게 되었다. 따라서 이런 어휘들의 의미를 연구하여 복음이 정확하게 전달될 수 있는 어휘들을 찾아야 한다. 꾸란과 아랍어 성경에 공통적인 핵심 어휘들 중에 칼리마와 루흐가 있다. 무슬림과 일부 기독교인들 중에 칼리마를 word로, 그리고 루흐를 spirit로 번역해 사용했다. 그 결과 꾸란에 예수가 있다고 하거나 꾸란에 로고스와 영이 있다고 잘못된 결론을 내렸고, 그들이 이해한 이런 개념으로 전한 메시지는 온전한 복음을 전하지 못했다. 헬라어 로고스는 이슬람 철학뿐만 아니라 그 이전의 다른 철학에서도 상당히 모호한 단어였다. 그리스 철학, 유대 철학, 기독교 철학,이슬람 철학에서 서로 다른 시기마다 서로 다른 의미들이 등장했다. 성경 요한복음 1:1-18에서는 로고스가 예수 그리스도이다. 그러나 꾸란 4:171에 나오는 칼리마가 성자이신 로고스가 아니다. 기독교에서는 하나님의 아들과 하나님의 말씀(칼리마)을 가리켰던 로고스는 제2의 위격이었다. 따라서 아랍어 성경과 꾸란에 나온 동일한 어휘가 100%동일한 의미를 갖지 못하는 경우가 있다는 것을 알았다.
 
 
영문초록
In this paper, the meaning of the Greek, “logos” and the Arabic “Kalimah” are explored. The Greek word “Logos” has many meanings, including that of “word” and “intellect”. This paper investigates how these meanings of “logos” are understood in Christianity and Islam. Furthermore, this paper examines how the meaning of the “logos” of John 1:1-18 and “Kalimah” of Quran 4:171 are used. In Greek, the word “logos” contained meanings of intellect, speech, essence and proportion. In Alexandria, home of the Jewish philos, it was believed that God is separate from the world and that Man could not understand God through Aql(intellect). Logos was believed to be the intermediate between God and Man. The Christians in Alexandria developed that concept further by equating Logos to Christ. Amongst them was Clement who was strongly influenced by Neoplatonism and he called Jesus the logos of God. He believed that one could know God through this Logos. Origen was also strongly influenced by Greek philosophy. He believed that logos is the son of God. Origen tried to distinguish the father and Logos. He referred to the son as logos (aql/ Kalimah) and sometimes referred to the son as wisdom (Sophia). At the end of the 3rd century, the dominant view was that the pre-incarnate son of God was pre-existent, and the Nicene council supported the logos christology. that logos existed pre-incarnation. Jewish philosophy played a role as an intermediate between Greek,Christian and Islamic philosophy. The development of Jewish systematic theology took place under Islam and mostly in Arabic. This in Jewish philosophy, the meaning of logos was defined to be the word of God (Kalimah Allah) and it was thought that one of the effects of the word was creation. And for that meaning, Jews used the word Memra. In Islam, there was debate regarding Kalimah. The Sufi Muslim, Ibn Arabi believed that there are two meanings to logos. One was metaphysical; that logos is the first intellect (aql awwal; as it was in platonic thought) or that it is universal reason (aql kulli, as it was in stoic thought). Ibn Arabi defined logos as the truth of Muhammad (haqiqah muhammadiyyah). With regards to the relationship between Kalimah and Man, Ibn Arabi referred to Kalimah as the truth of man (haqiqah insaaniyyah), or perfect man. These definitions was refused by Sunni mutakallimin. In the gospel of John, 1:1-18, logos is Jesus Christ. However, there is no document that states that Kalimah in Quran 4:171 is the incarnated son of God. Hence, through an interdisciplinary study between Muslims and Christians, it would be necessary to investigate how identical or similar terminology has evolved over time.
 
 
신플라톤주의, 로고스, 칼리마, 최초 이성, 유대철학, 변증신학, Neo-platonism Logos, kalimah, First Intellect, Jewish Philosophy, Ilm al-kalam
 
 
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