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한국영화에 드러난 동화주의적 다문화주의에 대한 일고찰: 2000년 이후를 중심으로
분야 사회과학 > 사회학
저자 김보연 ( Bo Yeon Kim ) , 황인성 ( In Sung Whang )
발행기관 한국커뮤니케이션학회
간행물정보 커뮤니케이션학 연구 2016년, 제24권 제2호, 77~105쪽(총29쪽)
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국문초록
본 논문은 2000년 이후 상영된 9편의 국내 영화에 등장하는 외국인 캐릭터들에 대한 구조주의적 분석을 중심으로 이들이 우리 사회의 ‘다문화주의’ 이슈와 관련해서 어떤 의미를 갖는지 탐구하였다. 분석을 위한 도구로서 레비-스토로스의 이항대립 개념과 토도로프의 내러티브 스키마가 활용되었다. 연구결과, 상기 영화들에서 외국인 캐릭터들은 대체적으로 낯선 이방인으로 재현되면서 결국 한국 사회 내에 병합되거나 또는 한국 사회로부터 배제되는 헤게모니적 통제의 대상으로 인식되는 경향을 보였다. 이것은 다분히 동화주의적전략의 일환으로 보이며, 실제 외국인들의 삶이나 현실적 갈등, 한국 사회의 억압적태도 등에 대한 문제제기의 기회를 봉쇄하는데 기여하는 것으로 드러났다.
 
 
영문초록
The purpose of this paper is to explore what the recent trend of representation of foreign characters in Korean popular films since 2000 tells us about the emerging issue of Multiculturalism in Korea since 2000. Among the major methodological tools used in the present study of the films are the concept of binary oppositions by Levi-Strauss and the narrative schema developed by Todorov. According to the result of the study, it has been argued that the narratives of the film texts under study tend to perform hegemonic control by accepting foreign characters as strangers while incorporating them into or excluding them from the dominant Korean social group. This tendency looks like an assimilation strategy and contributes to the blockade of possible criticism concerning the various problems and conflicts that the foreigners actually face in their everyday lives in Korea.
 
 
다문화주의, 동화주의, 내러티브, 대중영화, 이항대립, 내러티브 스키마, Multiculturalism, Assimilation, Narrative, Popular Film, Binary Opposition, Narrative Schema
 
 
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