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융합인재(STEAM)교육 평가영역에서 요구되어지는 개념설명 및 지표의 재구성 -DOT LAB program을 중심으로-
분야 예체능 > 기타(예체능)
저자 김이연 ( Yi Yeon Kim ) , 김동호 ( Dong Ho Kim )
발행기관 (사)한국전시산업융합연구원(구 서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소)
간행물정보 한국과학예술포럼 2015년, 제20권 185~193쪽(총9쪽)
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A Study on Evaluation Item Construction and Standard Index Establishment of a STEAM Program - Based on ‘DOT LAB program’
Index Configuration per STEAM Evaluation Item and Objectification of Weighted value -
융합인재 교육을 위한 디자인 교육의 통합적 가치 고찰연구 - 미국의 스탠포드 대학의 융합인재교육과 K-12 학습모형 프로그램 중심으로
 
 
국문초록
복잡하고 다원화된 미래 사회에 대비한 융합인재양성은 STEAM의 중요성 인식과 함께 이것의 본질적 이해를 바탕으로 교육활동을 체계적으로 평가하고 응용하여 신교육의 방향을 도모하여야 할 것이다. 본 연구는 한국과학예술포럼에서 지금까지 진행했었던 STEAM프로그램 중 ``DOT LAB 프로그램``에 관한 평가항목에 관한 것이다. 지난 호까지 교육평가의 평가기준과 세부지표 항목을 크게 4가지 영역으로 나누었는데 본 연구에서 5가지로 늘리고, vol.18호에 통계분석 결과와 관련 선행연구 자료를 토대로 다시 한번 더 평가항목별 지표를 작성하였다. 이에 각 영역에서 요구되어지는 개념 및 항목에 대해서 정리하였다. 이에 ‘내용구성’의 영역을 ‘융합응용’으로 삽입하여 재해석하고, ‘내용구성’의 영역을 ‘목표 반영’으로 교체하였다. 또한 STEAM에서 요구되어지 는 학문의 영역 중 Art를 Design의 개념으로 발전시켜 재해석하였다. 다시 말해 이전까지 연구에서의 평가영역은 개념인식(Concept recognition), 창의력 (Creative approach), 융합응용(Convergence application), 내용구성(Contents composition)으로 나누었는데, 본 연구에서는 융합응용에 내용구성의 항목을 추가 및 보충시켜 재해석하였고, 이에 하나 더 디자인적 요소를 추가하여 DL-5C체계를 구축하였다고 볼 수 있다. 앞으로 연구진행방향은 각 영역에서 요구되어지는 평가요소가 올바르게 구성되었는지 관한 통계분석을 설문지를 통해 한 번 더 진행할 예정이다. 이는 궁극적으로 평가모형을 통해 각 영역에서 이루어지는 내용이 얼마나 평가된 결과를 이용하여 교육 프로그램 개발자가 의도했던 당초 교육 의도와 수강생들이 느끼는 융합형 교육효과를 비교할 수 있다. 이를 통해 융합인재 교육프로그램의 각 항목별 정량적 평가를 수행할 수 있으며, 당초 교육의도와 교육효과의 차이를 바탕으로 교육과정의 개선(CQI) 과정에 활용할 수 있을 것이다.
 
 
영문초록
This study treats the evaluation criteria for DOT LAB program, which belongs to the STEAM program that has so far proceeded at Korea Science & Art Forum.With the last issue included, the standard and specific indices of the educational evaluation were divided into four large areas, which is increased to five in the current study. In its turn, vol. 18 creates indices for different evaluation criteria based on the data from earlier studies related to the results of statistical analysis. Accordingly, I have organized the concepts and categories required in different areas. Thus, I have inserted the area of ‘contents composition’ as ‘convergence application’ and reinterpreted it, while replacing the area of ‘contents composition’ with ‘goal reflection’. Also, of those academic areas required in STEAM, I have developed ‘Art’ as a concept of ‘Design’ and reinterpreted it. In other words, the previous studies categorized areas of evaluation into concept recognition, creative approach, convergence application, and contents composition, whereas the current study reinterprets the categories of convergence application and contents composition that are added and supplemented, to which design element is further added to establish DL-5C system. In my future research, I am going to conduct once again a statistical analysis to see whether the elements of evaluation required in different areas are correctly organized. Based on the results of the evaluation performed in different areas, the evaluation model can ultimately make a comparison between the original educational intention declared by the developer of the educational program and the effect of the convergence education as perceived by students. This will enable it to perform a quantitative evaluation in different categories of the STEAM program and, based on the difference between the original educational intention and effect, will be hopefully applied in the improvement (CQI) of the educational program.
 
 
융합인재(STEAM)교육, DOT LAB Program(DOT LAB프로그램), Evaluation System(평가체계), EvaluationArea(평가영역), Evaluation Model(평가모형)
 
 
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