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문화적 모더니티의 예술적 표상에 관한 연구
분야 예체능 > 기타(예체능)
저자 김인숙 ( In Sook Kim )
발행기관 (사)한국전시산업융합연구원(구 서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소)
간행물정보 한국과학예술포럼 2015년, 제20권 195~203쪽(총9쪽)
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국문초록
본고는 낭만주의 이후 현대예술에 나타난 문화적 모더니티의 표상(表象)에 관한 연구이다. 문화적 모더니티는 이성적 근대가 인정하려 하지 않았던 영역인 인간 내면의 심리영역으로 탐험을 시도함으로써 무의식, 욕망, 불안과 같은 신경증이 인간관과 세계관의 또 다른 중심임을 보여준다. 이들은 데카르트적 근대의 인간상인 ‘생각하는 주체’, ‘이성적 주체’에 대하여- 무엇보다도 성적인-충동, 욕구, 무의식의 세계를 가진 양가적 존재로서 사회적 모더니티가 추구하는 현대적 인간상에 도전하는 새로운 인간상을 보여준다. 본고에서의 연구영역은 미술사에서 최초로 인간의 내면을 탐색하기 시작한 독일 낭만주의 화가 카스파 다비드 프리드리히의 <안개 낀 바다의 방랑자>로부터 표현주의의 선구적 작품인 에드바르 뭉크의 <절규>를 거쳐 초현실주의 작품으로서 한스 벨머의 <인형>에 이르기까지를 문화적 모더니티의 관점으로 조망하고자 한다. 본격적인 작품분석에 앞서 본론에서 작품분석에 적용할 이론적 배경으로서 문화적 모더니티의 정의와 문화적 모더니티를 구성하는 각각의 요소로서 우울, 불안, 무의식에 관하여 서술한 후 개별 작품의 분석에 임하고 결론을 도출할 것이다. 이상의 분석은 낭만주의 이후 현대예술에 표현된 인간의 내면에 대한 구조적 분석을 가능하게 함으로써 그 간의 피상적이고 추상적이던 작품분석이 보다 구체화됨으로 해서 작품의 제작 및 감상에 도움이 되기를 기대한다
 
 
영문초록
This paper is the study about the artistic appearance of cultural modernity from the romantic period to modern age. Cultural modernity shows that neurosis such as unconsciousness, desire, anxiety is another center of human relationship global perspective by trying to explore into the psychological area of human inside which the rational modern times was reluctant to acknowledge. These shows new human image which challenges to the modern human image which social modernity pursues as respectable existence which has the world of sexual impulse, desire, consciousness towards ‘thinking subject’, ‘rational subject’ which are the Cartesian modern human image. The study area of this paper tries to prospects from of german romantic artist Caspar David Friedrich who first in the art history began to search the human inside to of Hans Bellmer as surrealist, through of Edvard Munch which is the pioneering art of expressionism. Before going into real art analysis, after writing about the depression, anxiety, unconsciousness as factors that consists the cultural modernity and the definition of cultural modernity as theoretical background to be applied into art analysis, it will analyze individual art works and draw out conclusion. The above analysis expects that the art historical contents will be abundant with more specification of introspection about modernity which was superficial and abstract for the mean time by enabling the structural depth analysis about human inside which is expressed in modern art after romanticism with the composite background explanation of sociology and psychology.
 
 
Cultural Modernity(문화적모더니티), Melancholy(우울), Anxiety(불안), Unconsciousness (무의식)
 
 
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