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UX 관점에 따른 웨어러블 디바이스의 GUI 디자인 연구 -스마트 워치를 중심으로-
분야 예체능 > 기타(예체능)
저자 김병주 ( Byung Ju Kim )
발행기관 (사)한국전시산업융합연구원(구 서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소)
간행물정보 한국과학예술포럼 2015년, 제21권 81~90쪽(총10쪽)
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웨어러블 디바이스로서의 애플워치 사용자 경험(User Experience)과 사용성 평가 연구 -
 
 
국문초록
기술과 디자인이 융복합된 웨어러블 디바이스는 스마트 폰에서 사용된 GUI 디자인을 답습하고 있기 때문에 웨어러블 디바이스만의 고유한 특징을 구현하지 못하고 있으며 사용성에 있어서도 만족한 결과를 주지 못하고 있다· 따라서 본 논문의 연구배경 및 목적은 가장 큰 주목을 받고 있는 웨어러블 디바이스 제품군으로서 스마트 워치의 대표적인 사례를 중심으로 사용자 경험의 관점에서 GUI 디자인을 분석함으로서 향후 웨어러블 디바이스의 GUI 디자인 방향을 제시하고자 하는데 있다· 연구의 방법 및 범위, 내용, 그 결과는 다음과 같다· 제시할 디자인의 분석을 위하여, 모집단 실험 모델링을 위해 번트슈미트의 경험 디자인 이론을 바탕으로 웨어러블 디바이스 GUI의 ‘UX 평가 검증 요소’를 도출하였다· 도출한 ‘UX 평가 검증요소’를 중심으로 설문작성 및 전문가 검증을 거쳐, 웨어러블 디바이스와 친숙한 20대의 모집단을 대상으로 본 조사를 실시하였다· 분석결과, 기존 스마트 폰GUI 디자인 트랜드를 벗어나, 웨어러블 디바이스의 다양한 형태, 디스플레이 크기, 복합적인 기능 등이 충분히 고려된 GUI 디자인을 제공하는 것이 사용자 경험을 충족시킬 수 있는 효과적인 GUI 디자인이라고 분석되었다· 본 논문의 결론인 분석결과, 향후 다양한 타입의 웨어러블 디바이스(스마트 안경, 직물, 생체이식형 등의 GUI 디자인 연구에 있어서도 필수적인 중점 요소로서 적용될 수 있을 것으로 기대한다·
 
 
영문초록
The wearable device, which is the convergence of technology and art design, has a difficulty in representing the wearable characteristics on its GUI design, and in implementing the functionality with the limited GUI design, because it has been still followed up the conventional GUI design of mobile-phones· Therefore, the aim of this work is to propose prospective design trend of the wearable device``s GUI by analyzing the GUI design from user-experience point of view, using the smart watch as an example which is the hottest thing in the information-technology (IT) market· The results were obtained as follows: The experience design by Bernd Schmitt has been employed to extract ``user-experience-design`` factors of the wearable device GUI, thereby building an experimental model of a population· The inquiries have been created for the survey based on the extracted design factors, and then those questionnaire has been examined by experts· The survey has then asked a population in their twenties who are comfortable with the wearables· From the experimental results, it turned out that the GUI design, which addresses diverse shapes, display size, combined features and more, should efficiently satisfy the user-experience· From the analysis of the aforementioned results, it can be concluded that the experimental results should be able to be significantly applied to the GUI design for all other types of the wearable devices (e·g·, smart class, fabric, body-implant, and more)·
 
 
Wearable device (웨어러블 디바이스), Wearable smart watch(웨어러블 스마트워치), User experience design(사용자 경험 디자인)
 
 
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