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액션러닝 기반 패션문화콘텐츠 융합 교육프로그램 개발모형연구 -문화콘텐츠 및 전통문화 콘텐츠 문헌연구 중심으로-
분야 예체능 > 기타(예체능)
저자 김유경 ( Yu Kyung Kim )
발행기관 (사)한국전시산업융합연구원(구 서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소)
간행물정보 한국과학예술포럼 2015년, 제22권 57~65쪽(총9쪽)
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국문초록
문화콘텐츠 비즈니스는 고부가 창출 및 경제, 사회적 파급효과가 큰 미래 전략산업으로 평가되고 있다. 본 연구의 목적은 창의 인재 양성과 지역의 창조경제를 이끌 대학 학문 육성을 위해 교육부가 실시하는대학 특성화사업(University for Creative Korea)의 경북·강원권 유일 디자인 문화콘텐츠 특성화 사업단인신라문화 디자인 기반 문화콘텐츠 전문인력 양성사업을 위한 교육프로그램을 개발하고자 하였다. 본 연구의 방법은 지역 산업과의 연계를 통해 새로운 부가가치와 일자리를 창출하고 지역 사회와 문화를 중심으로 특성화된 학문과 인재 양성을 위한 교육 프로그램 모형을 제시하기 위하여 문화콘텐츠 및 전통문화콘텐츠 문헌연구를 통하여 디자인 융·복합 학문을 지원하는 학제적 특성에 맞는 새로운 교육방향을 모색하고 액션러닝 기반 패션문화 콘텐츠 교육프로그램 모형을 제안하였다. 연구결과 첫째, 디자인 융·복합 중심 프로젝트 추진을 위한 액션러닝 기반의 캡스톤디자인교과목으로서 패션문화프로젝트 교과목을 개발하였다. 둘째, 지역과 연결시켜 경제적 활용성 확대를 모색하고 기획의도, 매체 선정과 제작방향, 등장인물과 스토리텔링, 상품개발과 멀티유즈화에 따른 신라문화콘텐츠를 활용한 디자인 요소를 개발하였다. 셋째, 본 교과목 개발 및 운영에 참여한 지자체는 지속적인 협력과 지원을 약속했고, 연구 성과는 참여기업의 상품화과정에 적용되었으며 학생들의 강의평가에 따른 만족도는 높게 나타났다. 향후 디자인 문화콘텐츠 융·복합협력교육에 따른 연구문제와 성과는 본 교과목의 운영에 피드백 되어 지속적으로 수정, 보완되어질 예정이다.
 
 
영문초록
The business of culture content is evaluated as high valued creativity and great economic and social ripple effect. The aim of this study is to develop education program for traing business of professional staff based on Silla culture design, which is the only specialization policy enterprise organization of cultur content in the range of Geyongbuk and Kangwon. The education ministry is to accomplish University of Creative Korea for traing for thr talented people and academic promotion in university to lead regional creative economy. The method of the study is to create new added value and jobs through association of regional society abd culture. And also it is to search a new education course, which is appropriate for educational system characteristic to support fusion and composition in design through documental study of cultural content and traditional cultural content and to propose the model of fashion culture education program on the basis of action learning. It is for suggestion of model of educatioal program for characterized academy and talented people focused on regional society and culture. The result of study is as follows. First, the subject of fashion culture projec as Capstone Design subject based on action learning to promote project focused on fusion and composition in design is developed. Second, the plan of the expansion in economic utility connected with regions and project idea, selection of media, project direction, characters and storytelling, development of products and design factors to utilize Silla culture content accordinf to multiutilization. Third, the local self-governing body, which participated in the development and management of subjects has promised consistant cooperation and support. The result of study has applied to the course of commodification of participated companies and the satification of students by lecture evaluation is high. The problem and result according to the coooperation education of fusion composition in design culture content will be revised and completed reflected in the management of this subject.
 
 
Fashion Culture Contents(패션문화콘텐츠), Convergence Education Program(융합 교육 프로그램), TraditionalCulture(전통문화)
 
 
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