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아연결정유약을 이용한 도자문양의 번짐효과에 대한 연구
분야 예체능 > 기타(예체능)
저자 박경희 ( Kyung Hee Park )
발행기관 (사)한국전시산업융합연구원(구 서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소)
간행물정보 한국과학예술포럼 2015년, 제22권 125~134쪽(총10쪽)
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국문초록
본 연구의 배경 및 목적은 다음과 같다. 현대도자예술 부분에 있어 도예작품을 장식하는데 금속산화물이 함유된 결정유약을 주로 사용하고, 기물의 전체에 시유하는 것이 일반적이다. 소성 후 기물의 표면에 자연스럽게 생성된 화려한 결정 형상 차체의 모습을 감상한다. 세라믹 핸드페인팅은 고화도 세라믹 물감으로 그림을 그리는 후 투명유약을 시유하는 실정이다. 본연구는 핸드페인팅으로 그린 도자문양에 투명유약 대신 Frit 3110을 기본으로 한 아연결정유약을 사용하여, 수묵화의 발묵과 유사한 표현기법의 가능성을 모색하고자 한다. 본 연구의 목적은 아연결정유약이 핸드페인팅용 고화도 세라믹 물감과 반응하여 먹과 물의 농도에 의해 추상적으로 표현되는 발묵효과가 도자예술에서도 응용할 수 있는 새로운 표현기법을 도출하는 것이다. 본 연구의 방법 및 내용, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 핸드페인팅용 고화도 세라믹 물감으로 작업한 도자문양에 사용될 아연결정유약의 출발 원료는 Frit 3110, ZnO, SiO₂, SiO₂, Li₂CO₃, TiO₂, Kaolin이다. 이 재료를 사용하여 3가지 기본결정유약을 실험하고 결과를 기술하였다. 둘째, 핸드페인팅용 고화도 세라믹 물감으로 초벌기물 위에 그려진 연화문(蓮花紋)과 물고기 그림을 중심으로 문양들이 상징하는 의미를 고찰했다. 셋째, 수묵화의 발묵은 물과 먹을 이용하여 자유롭게 추상성이 표현되는데, 도자문양에서도 아연결정유약의 결정체 형상에 의해 추상성이 표현되는지 연구하였다. 넷째, 핸드페인팅용 고화도 세라믹 물감으로 도자문양을 그린 후 3종류의 아연결정유약을 시유하고, 전기가마에서 1260℃ 까지 산화소성 하였다. 그 결과 본연구에서 아연결정유약을 사용했을 경우 수묵화의 발묵과 유사한 추상표현이 가능하다는 것을 도출하였다. 결론적으로 핸드페인팅용 고화도 세라믹 물감으로 그린 도자문양에 아연결정유약의 결합이라는 시도로 동양화의 발묵효과가 도예에서는 번짐효과로의 새로운 표현기법을 제시하였다. 향후 다른 장르의 표현 기법을 도자예술에 융합하여 장식기법에 적극적으로 활용하고자 하는 실험정신이 있을 때 획기적인 변화와 발전이 가능하다.
 
 
영문초록
Background and objectives of this study are as follows. Modern ceramic parts used in the art mainly to the decision glazed decorative metal oxide containing a ceramic art work, and it is common to the whole of glazed vessels. And enjoy the spectacular view of the crystal form produced naturally in the body surface vessels after firing. This study used a zinc crystalline glaze with Frit 3110 as a base instead of transparent glaze in ceramic of a hand-painted patterns. And to explore the possibility of similar expressions, as pomo technique of ink painting. The purpose of this study was to zinc crystalline glazes react with the high temperature ceramic dyes for hand-painting would like to draw the new expression techniques that can be applied in ceramic art, as like pomo effect is represented abstractly by the concentration of ink and water. The research method is as follows. Firstly, the starting materials of the zinc crystalline glaze in ceramic patterns worked with the high temperature ceramic dyes for hand-painting are Frit 3110, ZnO, SiO₂, SiO₂, Li ₂CO₃, TiO₂, Kaolin. Using this test the three basic crystalline glazing material, and the results were described. Secondly, the materials of ceramic patterns were chosen with fish and lotus patterns. To evaluate the significance of a symbol pattern with fish and lotus flower patterns. Thirdly, pomo of ink painting is freely abstraction is represented by water and ink, indeed even if the ceramic patterns were studied by crystal-shaped of zinc crystalline glaze abstraction it is represented. Fourth, ceramic patterns even after high temperature ceramic dyes for hand-painting were glazed three kinds of zinc crystalline glaze, and it was fired in an electric kiln to 1260℃ by oxidation. The results were derived abstract representation similar to that pomo of ink painting and this is possible by using zinc crystalline glaze. Finally, a new attempt of combining zinc crystalline glaze and ceramic patterns with high temperature ceramic dyes for hand-painting is shown for, that Pomo effects of oriental painting are presented in a new expression technique to blurring effect in ceramics. The future of ceramic art by fusing different genres of representation techniques can be developed when there are significant changes and experiment to be actively used as a decorative technique.
 
 
Zinc crystalline glaze(아연결정유약), Ceramic patterns(도자문양), Blurring effect(번짐효과), High temperature ceramic dyes for hand-painting (핸드페인팅용 고화도세라믹 물감)
 
 
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