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교육용 융합공연 프로그램의 학습게임화 전략 -로제 카이와의 놀이론을 중심으로-
분야 예체능 > 기타(예체능)
저자 하주일 ( Ju Il Ha ) , 김경수 ( Kyoung Soo Kim )
발행기관 (사)한국전시산업융합연구원(구 서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소)
간행물정보 한국과학예술포럼 2015년, 제22권 415~424쪽(총10쪽)
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국문초록
본 연구의 배경과 목적은 다음과 같다. 연구자는2009년 과학과 예술을 결합한 교육용 융합공연 기획을시작으로, 전국 60여 회의 투어 공연과 프로그램 이론연구를 병행하였다. ‘어린이들이 좋아하는 것은 무엇일까’에 대한 고민은 로제 카이와의 ‘놀이론’에서 발견하였고, 이를 통해 ‘재미’의 몰입 수준이 높은 학습게임으로 발전시킬 수 있는 방안을 모색하였다. 본 연구의 내용과 결과는 다음과 같다. 로제 카이와의 놀이론을 중심으로 한 교육용 융합공연 학습게임은 ‘보기’ → ‘가지기’ → ‘하기’ → ‘되기’로 이루어진 재미진화모형의 4단계 요건에 고루 충족되고, 재미요소의 설정과 단계별 재미요소의 상호작용은 교육용 융합공연 학습게임의 재미를 극대화시킬 수 있는 원리로 활용할 수 있다. 과학과 예술의 융합 결과물을 산출해야하는 어린이들은 융합공연 후반부로 진행될수록 학습게임의 완성도가 높아지는 성취감을 통해 무대 위에서 재미의 절정에 이르게 된다. 즉, 재미진화모형의 교육용 융합공연 학습게임의 3단계와 각 단계 내에서의 몰입 수준이 ‘기승전결’ 식의 점층적인 구조로 체계화될수록 재미의 몰입 수준이 상승한다. 향후, 연구자는 본 연구에 의한 학습경험을 지속적으로 연구하여 어린이를 위한 교육용 융합 콘텐츠로 발전시키고자 한다.
 
 
영문초록
The purpose of this study is as follows. The researcher combined the tour that performed 60 times across the country with a study of program theory, by beginning a project of an educational stage performance, namely, a science puppet show that is a synthesis of science and art in 2009. The question about ``what would be the thing that children like`` could be found in the ``theory of play`` by Roger Cailois, through which the way to develop a science puppet show program into a highly engaging educational game of ``fun`` was sought. The details and results of this study are as follows. The educational game of science puppet show based on the theory of play by Roger Cailois equally satisfies the factors of 4-step fun evolving model that consists of ``seeing`` → ``having`` → ``doing`` → ``being``. The setting of fun factors and the interaction of fun factors per step could be utilized as principles that could maximize the fun of the educational game of science puppet show. As the performance progresses to the later stage, children who have to produce a work of synthetic performance that combines science and art reach the climax of fun on the stage through a sense of accomplishment that comes from an increased degree of completeness of the educational game. That is, as the degree of immersion within the educational game of science puppet show``s 3-step of fun evolving model and each step becomes more systemized in a gradual structure like a well-organized passage, the degree of immersion of fun increases. In the next, the researcher tries to develop to the educational convergence contents for children only based on the continuous study for educational experiences.
 
 
Convergence Performance(융합공연), Educational Game(학습게임), Roger Caillois(로제 카이와), STEAM(융합인재교육), Puppet show(인형극)
 
 
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