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선사시대 미술에 나타난 기호의 예술적 의미
분야 사회과학 > 교육학
저자 김남희 ( Nam Hee Kim )
발행기관 한국초등미술교육학회
간행물정보 미술교육연구논총 2016년, 제45권 95~118쪽(총24쪽)
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국문초록
선사시대 미술은 인간의 미적표현 발산의 대상이 되었으며, 유적에 나타난 기호는 큰 의미를 띄고 있음을 알 수 있다. 이 연구는 미술의 영역에서 기호에 나타나는 예술적 의미에 대하여 고찰 하였다. 선사시대의 동굴벽화와 암각화, 토기, 청동기에 나타난 기호는 그 당시 삶이 신앙과 미술의 관계가 밀접하게 유지되었다는 사실을 알 수 있다. 원시신앙은 미술의 표현을 빌어서 구체화 되고 신성시 되었으며 이러한 관계는 신화와도 무관하지 않다고 할 수 있다. 선사시대 미술은 수 천 년간 이 땅위에서 숨 쉬어온 인간 삶의 원형이라고 할 수 있다. 선사시대 미술은 논리의 한계를 뛰어넘어 신(神)적인 기능과 상징(象徵)의 기능을 수반하고 있다. 미술에 표현된 상징성은 그 시대의역사와 인간의 심미성을 담고 있으며 그 상징의 현대적 의의는 기호(記號)이다. 기호는 이야기를 전달하는 시각 매체이면서 각각의 이미지를 상징하는 소통의 방법이다. 단순한 형태에 예술성을 더한 기호는 그 시대상이 함축되어 있는 조형예술로 발전되어왔음을 알 수 있었다.
 
 
영문초록
Art of the Prehistoric Age allowed human beings to release their aesthetic expressions, and the signs engraved in historic remains have significant meaning. This paper investigated the artistic meaning observed in the art symbols of the Prehistoric Age. The signs observed in cave paintings, petroglyphs, earthenware and bronze ware in the Prehistoric Age demonstrated that life was closely related to religion and art. The primitive beliefs were embodied and sacred through the expression of art. It can be said that such a relationship was not irrelevant to myths. Art of the Prehistoric Age can be a prototype of thousands of years of human life. It had both divine and symbolic functions beyond the limits of logic. The symbolism expressed in the artwork gave aesthetic impressions of human beings and history at relevant times, and the modern meaning of those symbols was the sign. The sign is the visual medium delivering stories and a way of communication symbolizing each image. The sign adding artistic value to a simple shape has been developed to formative art of the times.
 
 
선사시대 미술, 기호, 신화, 원시신앙, Art in the Prehistoric Age, Sign, Myth, Primitive Beliefs
 
 
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