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몬테베르디의 음악에서 나타나는 “순환적” 공간과 “직선적” 공간: 《오르페오》 3막의 “위대한 정령이여”(Possente Spirto)를 중심으로
분야 예체능 > 음악
저자 정경영 ( Kyung-young Chung )
발행기관 서울대학교 서양음악연구소
간행물정보 음악이론연구 2016년, 제26권 8~31쪽(총24쪽)
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국문초록
몬테베르디의 《오르페오》중 “위대한 정령이여”는 매우 흥미로운 노래이다. 그간 학자들은 악기를 지정한 점, 단순한 버전과 장식된 버전이 사용된 점, 5절에서 노래가 단음절적으로 바뀐 점에 주목해 왔다. 이 글은 이 노래가 사용하는 두 가지 공간 전략에 주목하고 있다. 두 가지 공간이란 ‘순환적 공간’과 ‘직선적 공간’ 이다. 몬테베르디는 1, 2, 3, 4, 6절에서는 순환적 베이스, 회문적 선율 윤곽, 중심음의 사용 등을 통해서 순환적공간을 만들어 내고 있다, 하지만 의미론적으로 가장 중요한 5연에서는 갑자기 이러한 순환적 장치를 모두 포기하고 목표가 분명한 선율과 베이스의 사용, 노래하는 방식의변화 등을 통해서 직선적 음악의 공간으로 옮겨간다. 그리고 이러한 공간에서 사용되는 특징적 음악적 요소들은 음악적 근대성을 선취하는 장치들로 이해될 수 있다.
 
 
영문초록
Monteverdi’s “Possente spirto” from L’Orfeo is keenly interesting for several reasons. Hitherto, scholars have been focused on facts that the use of idiomatic instrumentations, double use of singing line (simple version and elaborated version), and change of singing style from the flourished to the simple at the 5th verse. In this paper the author turned his attention to the spatial strategy used in this piece. Montevedi used circular-repeated bass line, palendromic voice contour, and alternative use of tonal center in verses 1, 2, 3, 4, and 6 to provide the circular atmosphere to it. In the 5th verse, however, he abandoned all the devices and newly used a clearly goal oriented voice and bass lines and changed singing style to achieve the non-circular musical space. Those newly used devices would foreshadow the stylistic aspects of musical “modernity.”
 
 
몬테베르디(Monteverdi), 《오르페오》(L`Orfeo ), “위대한 정령이여”(“Possente spirto”), 공간(space), 순환적 공간(Time`s circle in the space), 직선적 공간 (Time`s arrow in the space), 근대(성)(Modernity)
 
 
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