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정시한(丁時翰)의 『산중일기(山中日記)』와 구도자의 삶
분야 인문과학 > 동양철학
저자 김낙진 ( Nak-jin Kim )
발행기관 퇴계학연구원
간행물정보 퇴계학보 2016년, 제139권 79~116쪽(총38쪽)
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국문초록
『산중일기』는 정시한이 60세가 넘은 나이에 산중에서 생활하면서 쓴 일기이다. 본고는 이 일기에 기록된 생활의 단편들이 지닌 의미를 언행록인 「慢錄」과 제자들의 견문록, 그리고 성리학의 일반적인 이론에 입각하여 해석해 본 글이다. 步數ㆍ서량 및 모사한 글자의 수를 헤아리고 기록한 것은 성리학이 중시한 경 공부의 일환이었다. 그가 본 서적들의 특징은 격물궁리의 일환인 독서가 溫繹하는 단계에 들어가 心會를 지향하였음을 암시한다. 그는 지식의 증가를 꾀하는 대신, 성리학의 핵심을 꿰뚫어내어 유교적 세계에 침잠하고 앎의 자유로운 응용을 추구하였다. 그의 산중활동은 張顯光이 말한 老人事業과 같은 것으로서, 최종적으로는 천인합일을 도모한다. 이 과정에서 성리학의 거경 궁리가 심화되었을 때 수행되는 공부법을 엿볼 수 있다. 그는 신선사상과 불교에 우호적인 태도를 가지고 있었으나 엄격한 제한이 있었고, 그의 활동과 목표는 모두 성리학의 패러다임을 벗어나지 않는다.
 
 
영문초록
Diary in the Mountain is Jeong Si-Han``s daily records written in the mountains at the age of 62∼64 years old. This paper aims to investigate the signification of its incomplete and fragmentary records by leveraging his Memoirs, his pupils`` records about master, and the theory of Neo-Confucianism. He counted and wrote the number of steps and calligraphy, amount of reading, it is a method of Confucian Meditation. The characteristics of the books that he read in the mountains indicate the fact that his reading made points to phase of specifically understanding, and he expected to understand the teaching of the sages in his heart. His study aimed specifically at the awakening of human nature and the perfection of self, finally the agreement of natural morality and his subjectivity. He had Taoist hermit ideology and friendly attitude to Buddhism. But it was severely circumscribed, his activity and mission were within the boundaries of Neo-Confucianism. His activity in the Mountains was the old man``s enterprise of cultivating moral virtues.
 
 
정시한, 거경, 산중일기, 온역(溫繹), 천일합일, Jeong Si-Han(丁時翰), Confucian Meditation(居敬), Diary in the Mountains(山中日記), to have deep understanding and to explore until the end, the agreement of natural morality and subjectivity(天人合一)
 
 
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