정의의 관점에서 미술 교육: 노직, 롤스, 샌델을 중심으로
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국문초록
본 연구는 노직, 롤스, 샌델의 대표적인 정의관을 소개하고, 그에 따른 미술을 연결하여 동시대의 사회적ㆍ정치적 관점을 제공하고자 한다. 노직의 정의관은 자유주의적 입장이 강하다고 할 수 있고, 롤스의 정의관은 평등주의적 입장이 강하다고 할 수 있으며, 샌델의 정의관은 미덕적 정의관이 강하다고 할 수 있다. 이처럼 이들 세 사람의 정의관은 같으면서도 서로 많은 차이점이 있다. 그래서 이번 연구는 노직, 롤스, 샌델의 정의관을 제시하고 그들의 관점에 따라 미술과 디자인에 적용하여 보다 심화된 미술 교육을 시도하였다. 그래서 노직의 정의관은 팝아트와 기능주의 디자인과 연계가 가능하다. 또한, 롤스의 정의관은 프랑스의 사실주의, 미국의 사회적 사실주의, 한국의 민중미술, 유니버설 디자인에 연계가 가능하며, 샌델의 정의관은 현대의 신사실주의와 적정 디자인과 연계가 가능하다.
영문초록
The purpose of this study is to introduce Nozick, Rawls and Sandel`s representative view of justice and connect the visual culture to provide social and political perspectives of the same age. It can be considered that Nozick`s view of justice is strongly liberalistic, Rawls`s view is strongly egalitarian and Sandel`s view is strongly virtuous. Likewise, the view of justice between these three people is same but there are also many differences in their view of justice. Therefore, Nozick, Rawls and Sandel`s view of justice was presented and the visual culture (fine arts, design) was applied each to three types of forms according to their viewpoints to attempt the integration between the justice and visual culture. Therefore, Nozick`s view of justice was linked with pop art and functionalism design, Rawls`s view was linked with socialistic realism and universal design, and Sandel`s view was linked with Neorealism and appropriate design.
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