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구소련 지역 고려인 사회에 대한 재인식과 구조적 특징
분야 사회과학 > 사회학
저자 황영삼 ( Hwang Youngsarm )
발행기관 한국민족연구원
간행물정보 민족연구 2016년, 제68권 162~197쪽(총36쪽)
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국문초록
구소련 지역의 고려인 사회는 150년 이상의 긴 역사만큼이나 내부의 구성 요소 및 성격이 국가와 지역마다 다른 복잡한 공동체이기 때문에, 일정한 권역별로 나누어진 인식과 개념 및 이를 바탕으로 한 정책적 대안이 필요하다. 우선 개념적 차원에서 고려인 문제를 분석할 때는 `러시아/CIS` 개념보다는 `구소련`개념의 사용을 제의한다. 비CIS 지역인 발트 삼국에 소수 거주하고 있는 고려인들의 뿌리가 바로 일반적 차원에서 접근할 수 있는 고려인들이기 때문이고, 또한 그루지아(조지아)는 CIS 회원국이 아니기 때문이다. 한반도의 통일과 직접적으로 관계가 깊은 지역인 극동 러시아 권역의 경우 150년의 역사를 가진 진정한 대륙의 `고려인`과 `사할린 한인`, 그리고 북한 출신의 소련 국적자와 1990년대 이후 진출이 가능했던 한국인 및 인근의 조선족 그리고 북한 노동자들까지 혼재해 있다. 이러한 복잡한 구성 집단에 대한 정확한 이해가 선행되어야 한다. 유럽 러시아 지방에서 남부 지역은 새로운 고려인 공동체의 대안으로 떠오르고 있다. 이미 1950년대 중반 이후 고려인의 인구유입이 많이 있었으나 1990년대 이후에도 중앙아시아 등지의 고려인들이 이곳으로 이주하고 있다. 우선 고려인들은 언어적으로 러시아어화 되어 있기 때문에 큰 문제가 없다는 점이 이주의 매력으로 꼽히고 있다. 모스크바와 상트 페테르부르그의 고려인 인구도 점증하고 있는데 여기에는 이미 사할린 출신 한인들도 활동 중에 있다. 중앙아시아의 경우 카자흐스탄 고려인 사회는 `강제이주`보다 `정주`의 개념을 가장 먼저 내세울 정도로 이미 안정화한 단계에 접어들었다. 국가 경제의 위기도 있었지만 대체적으로 카자흐스탄의 고려인 사회도 국회의원이나 재계 실력자들도 등장한 만큼 위상이 높다고 보아야 할 것이다. 이에 맞는 지원책이 강구되어야 할 것이다. 우즈베키스탄의 고려인 사회는 우선 고려인들의 정확한 규모 등 그 실태 파악부터 해야 한다. 키르기즈스탄 고려인 사회는 비교적 안정적으로 유지되고 있다. 고려인공동체가 거의 붕괴된 타지키스탄의 경우 민족정체성 유지의 차원에서 접근할 필요가 있고, 투르크메니스탄 고려인 공동체의 경우에는 기초적인 실태 파악부터 해야 한다. 발트 삼국과 몰도바 그리고 카프카즈 삼국의 고려인 사회는 소멸 위기가 높은 고려인 희소지역이다. 여기에는 개인적 관심으로 진출한 한국인들의 역할이 중요하다.
 
 
영문초록
This paper aims to reappraise and clarify the structure of the ex-Soviet Korean Communities that has over 150-year history of migration. First of all, I propose the use of `ex-Soviet Korean` concept, not of `Russia-CIS Korean` when it comes to the study of Korean migration problems in those areas. The ethnic minorities of Koreans of the Balts and Georgia are not included in the ex-Soviet Koreans in spite of their same roots of migration history and culture. In case of Far Eastern Russia, there live various Koreans such as continental Koreans(Koryo-Saram, Koryoin), Sakhalin Koreans, ex-Soviet Koreans from North Korea origin, South Koreans who could be migrated from 1990s, Chinese Koreans, and North Koreans who work there as laborers. So the Korean Communities of Far Eastern Russia are very complicated, not so simple. Southern area of Russia is new alternative Korean communities. This area was, in fact, attracted as new migrative place by Soviet Koreans since the mid-1950s. So quite a few Koreans migrated from the Northern Caucasus, and many Koreans gathered from Central Asia especially since 1990s. These Koreans are assimilated linguistically, so they have no problems of communications with Russians. And Moscow and St. Petersburg are rising as new Korean migrative places since 1990s. Kazakhstan Korean communities approach to the stabler stage than those of other CIS countries. Kazakh Koreans adopt the concept of `living` instead of the concept of `deportation` of 1937 affair. They are proud of Korean ethnic elites like politicians, businessmen, scholars and cultural leaders. As for the Uzbekistan Korean communities, we have to the exact situation of them from the size of ethnic Koreans. The Kyrgyz Korean communities are comparatively stable, but Tajik Korean communities are almost dispersed because of the affect of the Civil War in early 1990s. The Turkmen Koreans communities are also needed to study at first. The various Korean communities of Balts, Moldova and three trans-Caucasian countries are diminishing gradually because of their size of population. In these area, South Koreans are expected to play some roles in keeping their Korean Identity.
 
 
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