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이원수의 친일시 연구 - 친일의 기억과 반-기억 -
분야 어문학 > 국문학
저자 김찬곤 ( Kim Chan-gon )
발행기관 현대문학이론학회
간행물정보 현대문학이론연구 2016년, 제67권 79~106쪽(총28쪽)
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국문초록
이원수는 일제강점기 농촌 경제의 파탄 속에서 고통 받는 백성들과 어린이들의 삶을 비켜가지 않고 정면으로 응시하고, 그들을 위로하고 고통을 함께했다. 이 시기 그의 문학 인생을 되돌아봤을 때 도저히 상상이 가지 않는 친일글 발표(1942, 43년)가 자리한다. 1926년 동요 「고향의 봄」으로 등단을 하고 1981년 생을 마감할 때까지 그는 한겨울 들판의 `겨울나무`처럼, 혼자 외로이 `아동문학의 서민성`을 붙잡고 동요와 동시, 동화와 소설을 써 왔다. 그의 친일글은 그가 떠난 지 21년이 지난 뒤 2002년 처음 세상에 알려졌다. 문제는 그가 친일글을 쓸 수밖에 없었던 사정을 어느 글에서도 고백하지 않았고, 식구들뿐만 아니라 그의 둘레 어느 누구도 알지 못했다는 사실이다. 이 논문의 목적은 `친일의 기억`과 그것을 이겨내려는 `반-기억`으로서의 의지를 찾아보는 데 있다. 우선 그의 친일글 가운데 시 3편(「志願兵을 보내며」, 「落下傘」, 「보리밧해서-젊은 농부의 노래」)을 면밀히 분석하는 것에서 시작했다. 그런 다음 수필(「“나의 살던 고향은 꽃피는 산골”」)과 동화(「별」)에서 친일글을 쓰게 된 사정을 짐작해 보고, 해방 뒤 그의 내면이 친일의 기억을 어떻게 대해고 이겨내려 했는지 동시(「가을바람」, 「때 묻은 눈이 눈물지을 때」)와 수필(「내가 좋아하는 말-끝까지 맑은 이슬방울로」)을 통해 살펴보았다. 그리고 해방 이후 현실주의 시인으로서의 문학 행위가 `구제로서의 되기` 과정이었다는 것을 추론해 보았다.
 
 
영문초록
In the Japanese colonial era, Lee Won-soo looked directly into the lives of people and children who were suffering from the agricultural economic catastrophe, consoled them and shared their pain. During the period, he released pro-Japanese writings in 1942 and 1943, which cannot possibly be imagined. From 1926 when he started his literature career with the children`s song of “Spring in my Hometown” in 1981, the year he passed away, he wrote children`s songs and poetry for children, children`s stories and novels in solitude with `the common touch of children`s literature,` like `a winter tree` at a field in the middle of winter. His pro-Japanese writings were first made public in 2002, 21 years after he passed away. The problem is that he never confessed to family or friends why created pro-Japanese literature in any works. The purpose of this study is to identify `pro-Japanese memories` and his will to fight against them as `counter-memories.` First, three of his pro-Japanese poems such as “Sending Volunteer Soldier”, “Parachute” and “In a Barley Field: A Song of a Young Farmer” were thoroughly analyzed. Then, an essay “My Home is a Blooming Mountain Village” and a children`s story “Star” were reviewed examine why he wrote pro-Japanese works; also, poetry for children such as “Fall Wind” and “When Dirty Snow Sheds Tears” and an essay “Words that I Like: As a Clear Dewdrop till the End” were studied to see how he tried to deal with and overcome his pro-Japanese memories after independence. In addition, it was inferred that literature activities as a realism poet after the liberation were the process of `becoming as salvation.`
 
 
이원수의 친일시, 반도의빛, 지원병을 보내며, 낙하산, 보리밭에서-젊은 농부의 노래, 반-기억과 되기, 구제로서의 되기, pro-Japanese poems of Lee Won-soo, Light of the Peninsula, Sending Volunteer Soldier, Parachute, In a Barley Field: A So ng of a Young Farmer, counter-memories and beco ming, becoming as
 
 
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