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<등나무전설>에 형상화된 형제 갈등의 원형 연구
분야 어문학 > 국문학
저자 조홍윤 ( Cho Hong-yoon )
발행기관 겨레어문학회
간행물정보 겨레어문학 2016년, 제57권 399~422쪽(총24쪽)
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국문초록
<등나무전설>에 대한 연구는 그간 활발하게 이루어지지 않았다. 조사된 각편의 수가 적다는 점, 서사의 길이가 다소 짧다는 점에서 연구자들의 외면을 받게 되었던 상황이라 본다. 선행 연구를 통해 언급된 경우에도 식물 유래담의 한 유형으로서 소략하게 다루어지거나, 비교적 본격적인 연구가 이루어진 경우에도 `상사목 전설`로 오인되어 잘못된 접근이 이루어진 상황이다. <등나무전설>이 `등나무의 유래`를 이야기함은 분명하지만, 여러 식물 유래담을 통해 그 전반적 성격을 논하는 연구를 통해서는 <등나무전설>이 지닌 고유한 의미를 구명하기에 어려움이 있었다. 또 <등나무전설>을 이루는 주요 화소 중 하나가 `이루지 못한 사랑`임은 분명하지만, <등나무전설>의 증거물로 제시된 등나무의 형상을 고려할 때에 `상사담` 보다는 `형제 갈등담`으로 보는 것이 더 적합하다. 이에 본 연구를 통해서는 등나무 형상이 내포한 형제 갈등의 의미를 구명하는 것에 초점을 두고 논의를 진행하였다. <등나무전설>에서 같은 남성을 사랑한 자매가 죽음을 통해 화한 등나무의 형상은 하나의 뿌리를 둔 형제 줄기가 치열하게 싸우고 있는 모습 그 자체이다. 따라서 등나무의 형상은 운명적으로 같은 대상을 욕망하고 그에 따라 치열한 갈등을 겪게 되는 `형제 갈등`의 전형적 형상이다. <등나무전설>은 우리가 운명처럼 마주하게 되는 형제 갈등의 모습을 전형적으로 보여주면서, 적절하게 분출되고 제어되지 못한 형제 갈등의 비극적 귀결을 적나라하게 현시하고 있는 것이다. <등나무전설>은 그저 우리에게 주어진 운명을 비극적으로 제시하는것에 그치지 않는다. 형제 갈등의 전형을 보여주는 바로 그 등나무 형상을 통해 형제 갈등의 문제에 대응할 수 있는 인식적 깨달음 또한 제공하고 있다. 얇고 약한 등나무 줄기들이 서로 자신의 형제를 휘감아 하나의 굵고 힘 있는 다발을 이루고 그렇게 하나 된 힘으로 하늘을 향해 올라가듯이, 비록 많은 욕망의 대상을 공유하며 갈등하게 되는 형제이지만 수없이 싸우고 화해하는 가운데 서로에게 성장의 힘을 제공하는 것이 또한형제임을 깨닫게 하는 것이다. 이처럼 <등나무전설>은 전형적인 인물과 사건, 그에 걸맞은 강렬한 형상을 통하여 형제 갈등의 문제에 대한 원형적 인식을 드러내고 있다. 어쩔 수 없이 갈등하게 되는 것이 형제이지만, 그러한 갈등이 형제의 성장을 위한 것임을 역설한다. 그렇게 등나무 줄기처럼 서로 얽히고 꼬여가며 하나의 다발을 이루고 나란히 하늘을 향해 뻗어 올라가는 것이 형제임을, 우리로 하여금 다시 깨닫게 함이다.
 
 
영문초록
Studies on have not been active. It is thought to be because the small number of volumes that were studied, the short length of the narration, which were hard to attract attention from researchers. In cases when the legend was handled through previous studies, it was treated as a type of a tale with the origin of plants and even in cases it was studied in depth, it was mistaken for `a legend of a lovesick tree` and wrong approaches were made. It is clear that has the `origin of wisteria` but a study that discusses the overall nature through tales of the origin of various plants, it is hard to clarify the intrinsic meaning of . It is clear that one of the major motifs of is `hopeless love` but considering the form of wisteria that was presented as a proof of , it is more appropriate to see the legend as a story of `conflict between brothers` than `lovesickness`. To this end, this study focused on clarifying the significance of the conflict between brothers that is implied in the form of wisteria. In , the form of wisteria that took shape through the death of sisters who loved the same man is like the stalks from the same root fiercely fight with each other. So the form of wisteria is the typical form of `brotherly conflict`, having the fateful desire for the same object and experiencing the consequential intense conflict. shows the typical brotherly conflict that we face as destiny and explicitly presents the tragic conclusion of brotherly conflicts that are not released and controlled. does not just tragically present the destiny given to us. Through the form of wisteria that shows the typical brotherly conflict, it also shows the realization to cope with the problem of brotherly conflict. As thin and weak wisteria stalks wrap around their brothers, form a thick and strong bundle, crawl up toward the sky with unified power, though brothers who share many objects of desire and conflict, they realize they provide power of growth to one another amidst numerous fights and reconciliations. Like this, shows the prototypical awareness about the issue of brotherly conflict through the typical characters, events, and intense forms that suit them. It emphasizes the fact that brothers cannot help conflicts but such conflicts are for their growth. So it makes us realize once again that brothers are like stalks of wisteria that tangle and twist to form a bundle, extend toward the sky together.
 
 
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