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국립한글박물관 소장 『가곡원류(歌曲源流)』(고태진 필사본)의 특성과 계보
분야 어문학 > 국문학
저자 권순회 ( Kwon Soon-hoi )
발행기관 한국고전문학회
간행물정보 고전문학연구 2016년, 제50권 73~97쪽(총25쪽)
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국문초록
국립한글박물관에 소장되어 있는 『가곡원류』 이본 한 종을 소개한다. 1888년(무자년) 12월 1일 한양 반송방(盤松坊)에서 고태진이라는 무반(武班)이 필사한 가집이다. 이에 `고태진 필사본`이라고 하여 여타 『가곡원류』 이본과 구분하기로 한다. 필사본 1책, 총 77장(표지포함) 규모이다. 남창 529수, 여창 189수, 대가(臺歌) 1수, 기타 2수 등 총 721수가 수록되었다. 남녀창 사설 모두 국한문을 혼용해 표기하였다. 표지의 제명은 좌측 상단에 흐릿하게 “醉花弄”이라고 적혀있고 그 이하는 지면(紙面)이 벗겨져 일부 글자가 결락된 상태이다. 뒤쪽 표지안쪽 여백에는 “醉花弄月篇” 이라고 제명이 거듭 적혀 있는데 후대 소장자들이 결락 부분을 보충해서 기록한 것이다. 이러한 형식의 제명은 다소 생소한데 유사한 사례가 1888년 편집된 『詩歌』(권순회 소장)에서도 확인된다. “취월탐행조”라고 하였다. 10면과 11면 사이에 한 장이 결락된 사실이 발견된다. 사설9수 분량이다. 장정(裝幀) 상태를 보면 결락의 흔적이 전혀 포착되지 않는데 그 원인은 분명하게 파악되지 않는다. 한바탕의 편제를 보면 『가곡원류』계 가집들과 달리 남창 28곡, 여창 19곡과 남녀 병창으로 부르며 한바탕을 마무리하는 대가(臺歌) 1곡으로 구성되어 있다. `이삭대엽`의 악곡명이 보이지 않는데, 악곡명이 기록된 부분이 결락되었기 때문이다. 남창에서 `농가`, `계락`이 빠져 있고, `얼락`이 `우락`보다 앞에 배치된 사실이 주목된다. `얼락`과 `우락`의 악곡명은 필사한 후 여백에 추록된 것으로 파악된다. 그런데 자세히 보면 `우락`에 수록된 사설들도 모두 `얼락`에 해당하는 것들이다. 이 부분은 실제로는 `만횡`과 `얼락`만으로 구성되어 있는 것이다. 그렇다면 남창에 실제 수록된 악곡수는 27곡인 셈이다. 있어야 할 `농가`, `계락`, `우락` 사설 100여 수가 모두 결락되어 있는 것이다. 『가곡원류』 다른 이본에 비해 100여 수가 적게 수록된 이유가 바로 여기에 있다. `?終唱臺`에 <태평가>뿐만 아니라 두 작품이 더 실려 있는데 이들은 `대가(臺歌)`로 불린 사실이 없다. 주로 시조창으로 불린 작품들이다. 필사자가 선호하던 작품을 임의로 추록한 것이다. 여창 계면조 `계락`에 수록된 “거년에”(692번)도 유사한 경우이다. 여창에서 한 작품을 두 개의 악곡에 중복 수록한 사례가 2건 발견된다. <장진주> `대(臺)`로 불리는 “空山落木”이 `편삭대엽`, 여창 `두거`로 불리던 “옥우에”(545번)가 `이삭대엽`에 수록되어 있다. 이들 역시 추록된 것들로 저본을 필사하면서 필사자의 취향을 반영한 흔적들이다. 가집의 서지, 악곡 편제 및 사설 특성에 대한 고찰을 통해 『가곡원류』(고태진 필사본)이 『가곡원류』(연대본), 『가곡원류』(구황실본), 『가곡원류』(박씨본)과 긴밀한 이본 관계라는 사실을 파악했다. 논의 결과 『가곡원류』(고태진 필사본)과 『가곡원류』(박씨본)은 『가곡원류』(연대본)을 저본으로 삼아 재필사한각기 다른 판본이라는 사실이 드러났다. 그리고 『가곡원류』(고태진 필사본)에서 『가곡원류』(구황실본)이 파생된 사실을 파악함으로써 그 계보적 맥락을 밝혔다.
 
 
영문초록
I introduce a different version of Gagokwonryu housed in The National Hangeul Museum. The military nobility Go Tae-jin transcribed it in Dec. 1, 1888 at Hanyang, Bansongbang. So, it has been called `Go Tae-jin manuscript` and distinguished from other different version of Gagokwonryu. It is one manuscript and consists of 77 pages(including its cover). The total number is 721, 529 poems of Namchang(sung by men), 189 poems of Yeochang(sung by women), a poem of Daega (臺歌), and two other poems. All Saseol are written by Chinese characters with Korean. Title on the cover, “Chwihwarong(醉花弄)” is written blurredly in upper left corner, and some words are deleted because paper peeled off below the title. Title, “Chwihwarongwolpyeon(醉花弄月篇),” is written again on the inside margin of the rear cover. It was supplemented by later private lenders. Unfamiliar with this title, similar case was found Siga(housed by Kwon Soon-hoi) edited in 1888, called "Chwiwoltamhaengjo." Omission of the first movement is found between the 10th page and the 11th page, Saseol 9 poems long. Condition of the binding is perfect because original manuscript was transcribed as it was. List of Hanbatang consists of 28 Namchang, 19 Yeochang, one Daega, sung by men and women, different from a kind of Gagokwonryu. There is no `Isakdaeyeop` because the starting part of `Isakdaeyeop` was included at the deleted part. `Nongga,` `Gyerak` are omitted from the part of Namchang, and `Eolrak` is placed ahead of `Woorak.` It is worthy of notice. Name of the music of `Eolrak` and `Woorak` is found to be written on the margin or blank space after work of transcription. However, on a closer view, all Saseol included in `Woorak` conform to `Eolrak.` This part actually consists of `Manhoeng` and `Eolrak.` If so, the number of music included actually in Namchang is 27. 100 Saseol of `Nongga,` `Gyerak,` and `Woorak` were omitted. That`s why it includes less, almost 100 poems. Two works are included successively after Taepyeongga in `Gyeoljongchangdae.` There was no fact that they were sung as `Daega.` They were mostly sung as Sijochang. Transcribers` preferred works were transcribed. It is similar with "Geonyeonae(No. 692)" included in `Gyerak` of Yeochanggyemyeonjo. Two cases that a work was included at two musics are found. “Gongsannakmok(空山落木)” referred to Jangjinju `Dae` is included in `Pyeonsakdaeyeop,` and "Okwooe(No. 545)" referred to Yeochang Dugeo is included in `Isakdaeyeop.` Transcribers` preferred works were transcribed, too. It is clear that Gagokwonryu(manuscript of Go Tae-jin) is closely related to Gagokwonryu(Yeondae ed.), Gagokwonryu(Guhwangsil ed.), and Gagokwonryu(Parkssi ed.) as a different version. Among these works, old version is Gagokwonryu(Yeondae ed.), and it is the original script of manuscript of Go Tae-jin. And it is found that manuscript of Go Tae-jin is that of Gagokwonryu(Guhwangsil ed.) Gagokwonryu(Parkssi ed.) that original text was lost shows a similar aspect with manuscript of Go Tae-jin. Judging from this, genealogical context(Yeondae ed.→manuscript of Go Tae-jin or Parkssi ed.→Guhwangsil ed.) is clearly evident.
 
 
『가곡원류』(고태진 필사본), 『가곡원류』(연대본), 『가곡원류』(구황실본), 『가곡원류』(박씨본), 가집, 가곡, 시조, 19세기, Gagokwonryu(manuscript of Go Tae-jin), Gagokwonryu(Yeondae ed.), Gagokwonryu(Guhwangsil ed.), and Gagokwonryu(Parkssi ed.), anthology of songs, Gagok, Sijo, 19th century
 
 
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