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전통조경공간에 나타나는 애련설(愛蓮說)에 대한 고찰
분야 농학 > 조경
저자 ( Kim Jeong-moon )
발행기관 한국전통조경학회(구 한국정원학회)
간행물정보 Journal of Korean Institute of Traditional Landscape Architecture 2016년, 제14권 9~18쪽(총10쪽)
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국문초록
본 연구의 목적은 군자를 상징하는 연(蓮)의 명칭, 애련설(愛蓮說)의 고찰과 애련설이 한국전통조경 공간에 어떠한 양상으로 나타나는가를 고찰한 것으로 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리조상들은 성리학의 최고 이념인 군자가 되고 싶은 마음의 표현으로 군자를 표현하는 연(蓮)을 전통조경공간에 하(荷), 부거(芙?), 부용(芙蓉)이란 명칭으로 직접적 표출하였고 시·서·화에 애련설을 표현하였다. 둘째, 연(蓮)의 명칭과 관련되어 나타는 경관은 궁궐의 부용정과 부용지, 민간정원의 무기연당, 하엽정, 연정고택, 누정으로 예천의 초간정 해주의 부용당이 나타나고 있다. 셋째, 애련설(愛蓮說)과 관련되어 나타나는 경관으로 건축물의 당호나 편액의 내용 등에 향원(香遠), 익청(益淸), 정정(亭亭), 쇄락(灑落), 광풍(光風), 제월(霽月)로 표출되며, 경복궁의 향원정과 향원지, 창덕궁 주합루 뒤편 제월광풍관, 애련정과 애련지가 있으며 민간정원으로 정우당, 광영당, 보길도 부용동정원과 익청헌, 화순의 임대정, 무안의 설화당, 안동의 광풍정과 제월대, 영주 소수서원의 제월교, 광풍대, 겸렴정, 의성·군위·함양의 광풍루가 있다. 다섯째, 작정자의 시서에 나타나는 애련설 경관은 서하당 10영, 소쇄원 48영, 안민영의 시조, 서거정의 호, 정자, 시에 나타나고, 옛 그림에 나타는 애련설은 강세황의 향원익청도, 이인상의 애련도, 최북의 애련도, 작자 미상의 애련도가 나타난다. 한국전통조경 공간에 군자를 상징하는 연(蓮)에 대한 표현으로 연에 대한 직접적인 상징어와 애련설에 관련된 명칭으로 궁궐정원, 민가정원, 별서, 누정, 대, 연못과 시서화에 다양한 형태로 나타난다. 애련설에 대한 이해가 한국전통조경 공간을 이해할 귀중한 단초를 제공할 수 있다.
 
 
영문초록
The purpose of this study is to observe at which aspects the Love of Lotus, which corresponded to naming of lotus the symbol of superior men, were shown in Korean traditional sites. The result is as follow. Firstly, with intension of our ancestors who were in pursuit of superior men the prototype in new-confucianism, the Love of Lotus was expressed directly with names of ha(荷), bugeo(芙?), buyong(芙蓉) and etc, indirectly as it were in poetry-calligraphy drawings and traditional sites. Secondly, landscapes related with naming of lotus were revealed to be of buyongjeong(pavilion) and buyoungji(pond) in palaces, mugiyeondang, hayeobjeong, yeonjeonggotaeg, rujeong in private gardens for examples choganjeong in Yecheon and buyongdang in Haeju. Thirdly, landscapes related with the Love of Lotus were revealed to be of hyangwon(香遠), ikcheong(益淸), jeongjeong(亭亭), swaelag(灑落), gwangpoong(光風), jewol(霽月) in contexts of dangho in structures or in pyeonaek, as to be shown in examples of hyangwonjeong and hyangwonji in Gyeongboggung(palace), aelyeonjeong and aelyeonji, jewolgwangpoonggwan behind juhablu in Changdeoggung(palace), as for examples of private gardens, jeongudang, gwangyeongdang, buyongdongjeongwon and ikcheongheon in Bogildo, imdaejeong in Hwasun, seolhwadang in Muan, gwangpungjeong and jewoldae in Ahndong, sosuseowon`s jewolgyo in Yeongju, gwangpungdae, gyeomlyeomjeong, gwangpunglu in Uiseong·Gunwi·Hamyang. Fourthly, landscapes described in the poetry book of the initiator were seen seohadang 10 Young, soswaewon 48 Young, Ahn Min-yeong`s sijo(a Korean poetic form), Seo Geo-jeong`s ho, jeongja, poems, Furthermore the Love of Lotus found in old paintings were seen in Gang Se-hwang`s hyangwonigcheongdo, Lee In-sang`s aelyeondo(paintings for the Love of Lotus), Choe bug`s aelyeondo, an anonymous painter`s aelyeondo. Fifthly, Yaeryeonseol in old paintings include Hyangwonikcheongo by Kang, Seh Hwang, Yaeryeondo of Lee, In Sang, Yaeryeondo of Choi, Buk, and two other Yaereyondo my anonymous artists. Directly indicated words for lotus and indirectly related words for the Love of Lotus, which were expression of lotus symbolizing superior men, were being found in palaces` ponds, private ponds, byeolseo(a building separated from main house), rujeong(a separated territory with pond), dae, pond, and poetry-calligraphy drawing on various appearance basis. It might be said that understanding on the Love of Lotus provides a worthiness proof allowing us to proceed to understanding Korean traditional landscape architecture.
 
 
주돈이, 애련설, 한국전통조경공간, 성리학, 군자, Zhou Dunyi, The Love of Lotus, Korean Traditional Landscape Sites, New-confucianism, Superior Men
 
 
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