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거문도 삼호팔경의 형식성과 경관의 미
분야 농학 > 조경
저자 ( Shin Byung-chuel )
발행기관 한국전통조경학회(구 한국정원학회)
간행물정보 Journal of Korean Institute of Traditional Landscape Architecture 2016년, 제14권 38~49쪽(총12쪽)
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국문초록
거문도 삼호팔경의 경관 형식과 경관의미 등의 상징성 분석을 통해 거문도 관광의 중요 자원으로서의 삼호팔경의 특성과 가치를 조명한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 삼호팔경 제1경과 제2경은 소상팔경의 모티브를 그대로 채용하여, 팔경의 원전인 팔경시의 주체 귤은 김유 스스로의 거처이자 은거지를 조명한 경관으로 이해된다. 삼호팔경의 주 대상은 정자, 비, 파도, 저무는 해, 돌아오는 배, 바닷가 모래사장, 고기잡이 불빛 그리고 구름 등으로 형체요소(Form factor)와 풍토요소(Endemic factor)가 혼합되어 어촌경관의 파노라믹한 경관 특성이 부각되고 있다. 대부분의 경관은 시간 변화에 민감한 경관들로서 일시적인 현상을 담고 있는 風景形(Landscape type)과 展望形(View type)의 경관으로 삼호팔경은 다양한 시거리의 다양성이 느껴지며 소리경관(sound landscape)적 속성을 보이는 경관이 포함되고 있다. 거문도 삼호팔경은 각 景의 병치와 대치를 통해 시적 긴장감과 변증법적 구성의 안정감을 추구함으로써 낮과 밤(晝夜), 하늘과 바다, 近海와 遠海 그리고 동쪽이나 서쪽(東西) 등 상호 대비되는 방향과 거리 그리고 시간을 배분함으로써 우주적 질서를 담는 해양경관의 고유의 미학적 특성과 경관 상징성을 담으려 고심한 흔적을 찾을 수 있다. 궁극적으로 삼호팔경은 방향과 공간 및 거리 그리고 시간이라는 3차원적 시공간 요소를 기본적 개념으로 한 해양 도서경관의 품격이 발견된다.
 
 
영문초록
The research results on the examination of the characteristic and value of Samhopalkyung (三湖八景, the eight sceneries of Samho) as an important source of Geomundo`s tourism through symbolic analysis on the scenic formality and significance of Geomundo Samhopalkyung. The 1st and 2nd sceneries of Samhopalkyung employs the motif of Sosalpalkyung; Gyuleun Kim Lyu, the subject of Palkyungsi (poetry of the eight sceneries), which is the origin of Palkyung (the eight sceneries), is understood as the observed scenery of his residence and safe haven. The main subject of Samhopalkyung combines formal factors and endemic factors, such as the pavilion, rain, waves, setting sun, returning ship, sandy beach of the sea, fishing light, and the clouds, in which the panoramic scenic characteristic of a fishing village is emphasized. Most of the sceneries are time sensitive landscape type and view type sceneries; Samhopalkyung holds the variety of various visual ranges, and includes the sceneries that demonstrate property of sound landscape. Geomundo Samhopalkyung pursues the poetic tension, and dialectic composition through the juxtaposition and confrontation of each scenery to apportion contrasting directions, distances, and time, such as night and day, sky and sea, coastal waters and deep waters, and the East and the West, in which the traces of agony to embrace the indigenous aesthetic characteristic of the sea, holding the universal order, and scenic significance, can be found. Ultimately, the dignity of oceanicinsular sceneries based on the three dimensional spatial-temporal elements of direction, space, distance, and time, is discovered within the Samhopalkyung.
 
 
해양경관, 형체요소, 풍토요소, 도서경관, Ocean Landscape, Form Factor, Endemic Factor, Island Landscape
 
 
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