한국전쟁과 한국 성결교회 그리고 순교자 문준경
분야
인문과학 > 종교학
저자
주승민 ( Chu Seoung-min )
발행기관
서울신학대학교 기독교신학연구소
간행물정보
신학과 선교 2017년, 제50권 9~52페이지(총44페이지)
파일형식
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    국문초록
    한국 기독교 역사 가운데서 한 지도자의 죽음을 삼년 동안이나 한 제자 (백정희 전도사; 논자 주)에 의해 그렇게 영웅적으로 감동있게 추모받은 인물이 있는가? 더구나 한 여성 교회 지도자, 조그마한 섬에서 사역하던 가부장적 사회에서의 한 여성 지도자의 죽음을 그렇게 애도한다는 것은 거의 불가능에 가까운 일이었다. 한국전쟁 이후 사회의 혼란과 고난이 중첩되는 상황에서도 꼬박 기일을 잊지 않고 추모예배를 지금껏 드려온 여성 지도자는 고 문준경 전도사를 제외하고는 찾기 어렵다. 그 같은 일은 두 가지 면에서 그 이유를 찾을 수 있다. 그 하나는 여성순교자, 문준경의 순교가 확실히 적색 순교임이 분명하다는 것이다. 그리고 다른 하나는 그의 순교 이후 많은 이들이 그의 삶과 순교 이야기에 깊은 감동을 받아 예수 그리스도의 주되심을 영접하고 신앙의 대열에 참여한 예수 행전의 결과물일 것이다. 현재 한국에서 가장 기독교인의 비율이 높은 지역이 문준경이 목회하다가 순교한 증도이며, 수많은 한국 기독교계의 큰 스승들이 순교자 문준경의 신앙에 영향력을 받은 바 있다고 증언하고 있다. 그러한 내용을 본 논문은 밝혔다. 그만큼 순교자 문준경의 생애와 순교사화는 큰 여파를 일으킨 것이었다. 또한 그 영향으로 한 여성 지도자의 신앙을 기념하는 순교 기념관이 건축되어 수많은 이들에게 신앙의 본질을 돌아보게 한다.
    본 논문을 통해 필자는 그 순교가 발생한 제주 4.3 사건의 배경을 전반부에서 다룰 것이다. 그리고 그 순교자가 감동은 남겼지만 많은 자료를 남기지 않아 연구에 한계가 있었음을 밝힌다. 하지만 그를 증언하고 있는 믿음의 아들들, 그리고 많은 증인들의 기록을 정리해 한국기독교사에 여성 순교자의 가치를 학문적으로 정리하려고 시도했다. 부족한 필설이 그 감동 스토리를 정리하는 데 한계가 있었음은 물론이다. 하지만 학문적 시도를 통해 더 나은 자료 발굴과 그리고 순교자 선양을 위해 분명한 한국교회의 정체성 확립에 도움을 주려고 노력했다. 바울사도가 “이제 후로는 나를 더 이상 괴롭히지 말라 내 안에 그리스도의 흔적을 가졌노라”(갈 6:17)고 한 그 스티그마, 흔적이 크리스천의 자화상, 그리스도의 신부로서 교회의 자화상이다. 그 기초에서 우리는 한국교회가 문화사적으로도, 종교사학적으로도 충돌하고 있어 수용되기 무척이나 힘든 기독교를 수용했고, 부흥의 물결을 이루었다. 그러면서 기독교가 한국의 대중이 신앙하는 공동체로 부상한 과정에서 분명 이 자화상은 중요한 모티프가 된다. 그 자화상이 무엇인가? 바로 순교 영성으로 집약될수 있는데, 순교자 문준경은 기독교사에서 가부장적인 영향력으로 인해 비교적 소홀히 다루어질 수밖에 없는 상황을 이해한다 해도 뚜렷한 순교자의 모습, 예수 그리스도의 흔적을 지닌 디딤목으로 드러나고 있다.
    그러한 점에서 이 논문을 통해 한국교회 신앙의 유산이 우리 자국민들뿐만 아니라 세계 기독교인들에게도 감동으로 다가올 수 있다는 입장을 정리했다. 그리고 한국사회에서 일어난 순교 이야기가 한 순간 찰나에서 일어난 것이 아니라, 신실했던 성결 운동의 지도자인 장석초, 김응조, 그리고 이성봉 목사의 리더십을 통해 형성되었음을 강조했다. 그리고 그 순교자의 신앙 유산이 결코 미미한 것이 아니라 큰 파문이 되어 후대의 한국 성결교회와 한국사회에 중요한 신앙적 멘토링의 기초가 되었음을 밝혔다.
    영문초록
    In Korean Church history who is taken such emotional honour heroically later was being memoried her martyrdom for three years by one beloved disciple? Moreover, it is impossible that a female Church leader who was going to minister in a tiny solitary island( is called Jeoung-Do; writer) for patriarchal society which martyr Jun-Kyoung Moon(59 ca.) was going to work took such admirable respect from Korean Christians. Those who knew about martyrdom entertainment of Jun- Kyoung Moon for Korean war, at 1950. 10. 5. don`t forget the just that day to be taken as a rank of martyrdom and is going to memory her sacrifice for Christ until now on. It is very rare event and very dynamic figure, because this story of woman martyr here in Korean Church history continually to be concerned.
    I can draw two kinds of answer why it is. First, it expresses woman martyr, Jun-Kyoung Moon`s martyrdom is correct and clear red martyrdom which her blood sacrificed on the earth for Christ. Second, later on when she sacrificed herself because of Christ`s name by the cruel hand of communist many rural people were taken impact and began to receive the Christian Gospel and are living Christian life still. In present Korea the highest place of believers` distribution is this island Jeoung-Do which Jun-Kyoung Moon was martyred. Also so brilliant Korean leaders testimonies personally they were taken the deep impact by her martyrdom. The rate of Christian number of local citizen arrives almost 95%. It is marvelous figure in Korean revival movement of Korean Church history.
    This thesis is analyzing the such wonderful story of martyrdom, although I was feeing so difficulty of sources. As much as I was observing her story I could find out huge result and her story can help to understand what is the essence of Christian teaching to human. Nowaday, there was built very beautiful memorial hall to honour her story and her life and many pilgrims are visiting and challenged by it.
    Through this humble thesis I tried to reveal the background of this martyrdom, which was 4.3 event of Je-Ju island in a fore part and later part of it I introducing many testimonies of her sons of Christian faith and relative testimonies of eyewitness concentrating to scientific study about her martyrdom story. I confronted the limitation for this work. But I was eager to find out new documents about the event and also to help suggesting the basic legacy for martyr memorial rite.
    Apostle Paul remained what is the sign of Christian leader like this “From now on, let no one make troubles for me; for I bear the marks of Jesus[m] on my body.”(Gal. 6:7; NABRE) There is appearing the sign of Christian, stigma in a Greek I believe just it means Christian identity which is Church identity as a bride of Christ. On this point it was so hard situation Korean people took Christianity as their own faith traditional Culturally and historically of religion. But receiving her Korean Christians made so wellknown to world Christian history. What did make such situation to us? I believe the answer have to be revealed to just there which we can understand as martyrdom the mean of Apostle Paul`s word.
    In conclusion, I believe the heritage of Korean Christianity through her martyrdom coming close not only to ourselves emotionally, but also giving impact to world Christians outside of us. For this result I was eager to complete this thesis. And finally I could conclude a martyr dose not rise up just in its case, but it has to follow the traditional guideline. Therefore, I also argued who were her mentors in belief and ministering life and introduced three Korean Church leaders through this thesis.
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