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좌표이탈의 (불)가능성에 대한 우화 - 알렉한드로 호도로브스키 작, 쟝-미쉘 두쁘 연출의 <복화술사의 학교>에 대한 연구 -
분야 예체능 > 연극영화
저자 최희전 ( Choi Hee Jion )
발행기관 한국연극학회
간행물정보 한국연극학 2017년, 제63권 129~164쪽(총36쪽)
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국문초록
본 논문은 알렉한드로 호도로브스키(Alejandro Jodorowsky)작, 장-미쉘 두쁘(Jean-Michel d`Hoop)연출의 < 복화술사의 학교(L`Ecole des Ventriloques) >(2008)를 주어진 체계 내의 주어진 좌표로부터의 이탈을 감행하는 존재의 -되기에 대한 알레고리로 분석한다. 이때, 나의 나 아닌 것-되기(인형-되기)라는 사건을 발생시키는 주요 극적 수단인 복화술은, -되기라는 사건이 일어나는 알레고리적 장소로 논의될 것이다. 배우와 인형이라는 상이한 두 개체를 연기하는 복화술사의 몸에 의하여 발생하는 사건으로서의 -되기는 복화술이라는 메카니즘과 -되기 사이의 근접성을 보여주며, 탈 경계에의 미학적 담론으로 독해된다. 논의는 주인공 셀레스뜨의 “성자-되기”, “천재-되기”, “영웅-되기”의 일련의 에피소드들을 통하여 -되기의 필수조건인 좌표이탈을 감행하는 역동적인 변수로서의 인간 존재에 대한 철학적 사유로 확장될 것이며, 이는 경계 자체에 대한 질문으로 이어질 것이다.
 
 
영문초록
This study aims to analyze Jean-Michel d`Hoop`s production of Alejandro Jodorowsky`s “L`Ecole des Ventriloques(The School of Ventriloquists)”(2008) as an allegory of `becoming`, which attempts a deviation of a being from the given coordinates within a given system. Ventriloquism, which is a primary theatrical device for an event of becoming who(which)-is-not (i.e., becoming-a puppet), will be discussed as an allegorical locus of `becoming`, as well. The event of becoming, which happens through a single body of a ventriloquist-actor and a ventriloquist-puppet, will illustrate the proximity between the mechanism of ventriloquism and the ideas of becoming to be registered as aesthetics of trans-boundary in this study. Then, through the procedural episodes of Celeste the protagonist`s “becoming a saint”, “becoming a genius”, and “becoming a hero”, the discussion will be expanded to a philosophical speculation over a (human-)being as an ultimate and only variable, executing the dynamic force of becoming and turn to a question of a boundary in order to probe if there is a boundary as such.
 
 
복화술, 인형, 탈경계, 좌표[이탈], -되기, Ventriloquism, Puppet, Transboundary, Deviation of the Coordinates, Becoming
 
 
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