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계몽기획으로서의 현대극
분야 예체능 > 연극영화
저자 황훈성 ( Hwang Hoon-sung )
발행기관 한국연극학회
간행물정보 한국연극학 2017년, 제63권 165~199쪽(총35쪽)
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국문초록
이 논문은 연극사 시대 구분에서 문체나 미학적 변별성에 의하지 않고 정치철학적 관점에서 연극현상을 분석한다. 그리하여 논의의 전제를 입센으로부터 출범하는 서구현대극이 비록 사실주의라는 문예사조에 포함되긴 하지만 그 핵심적 본질은 계몽주의 이데올로기에 근거한 현대성(modernity)이라는 역사적 사실로 설정했다. 계몽주의 기획의 구체적 구성요소로서는 1)객관적 진리를 추구하는 과학적 태도, 2)개인주의에 근거한 철학적 인본주의, 3)인간의 합리성에 근거하여 정치적 옳음을 추구하는 정치적 태도, 4)대중을 교육시켜 계몽시키고자하는 교육학적 태도 등을 포함시켰다. 이러한 네 가지 구성 요소를 구체적으로 점검하기 위하여 칸트, 입센, 스트린드베르히, 졸라, 루카치, 쇼 등 서구 현대극의 선구자들의 선언문이나 대담 자료를 분석하여 계몽기획으로서의 현대극을 개념화하였다. 그러나 동시대극이 현대극의 연장이라는 일부 연극사가들의 주장을 반박하기 위해 탈현대성(postmodernity)의 개념을 설정하고 현대성과 탈현대성이 분기되는 지점을 2차 세계 대전 직후 부조리극 현상에서 찾았다. 특히 아도르노의 계몽주의 비판 논리를 차용하여 홀로코스트란 인류의 비극이 불행하게도 서구의 계몽주의 기획의 후반부에서 발생한 오작동이라는 점을 강조하였다. 그런 의미에서 탈현대적 연극과 성격상으로 명백히 구분된 현대극의 현대성 개념 정립을 시도하였다.
 
 
영문초록
In this paper, I have endeavored to illuminate the attributes of modern drama through tracing several manifestoes and essays made by the trailblazers based on my own taxonomy of four aspects of modern drama as well as pinpointing the point of bifurcation between modernity and postmodernity manifested on contemporary stage. My touchstone of the modernity on modern drama is whether a literary work reflects the project of Enlightenment, since at stake is less the matter of stylistics than the world view that is represented in a literary work. We have four quintessential components of the Enlightenment project: 1) a scientific notion of objective truth; 2) a philosophical notion of humanism based on individualism; 3) a political vision of political correctness founded on human rationality; and 4) finally a pedagogical idea of educating the public (the gist of Aufklarung is to shed the light on ignorant people). From the outset, these four attributes provide an overarching paradigm in many a crucial manifestoes of modern drama. In an effort to trace these four elements affecting the aesthetics of modernism on stage in its embryonic stage, I have made a brief survey of declarations made by those playwrights and critics following Ibsen and Strindberg. Firstly, Enlightenment thinkers tend to think what is permanent in truth value could be gained only in the field of natural science. Natural science is thus enthroned as the king of all sciences which dictates the legitimization of knowledge. Secondly, modern drama philosophically stands for humanism based on individualism which was burgeoning with the empowerment of the bourgeois class at the turn of nineteenth century. Thirdly, modern drama embraces the idea of political correctness founded on human rationality, Lastly, the trend of Enlightenment, as the concept(Aufklarung) signifies, is characterized by educational fervor. Also, I have attempted to clarify the modernity in drama clearly distinguishable from the postmodernity in our contemporary drama by pinpointing the site of their bifurcation in terms of aesthetics and politics as contested by a number of postmodern thinkers including Adorno, Baudrillard and Lyotard. The thrust of my argument is thus, that the modernity in modern drama is not sustainable in our postmodern age, since the status of reason is shakable as is depreciated as `instrumental reason`.
 
 
Modern drama, Modernity, Postmodernity, Enlightenment, Ibsen, 현대극, 모더니티, 포스트모더니티, 계몽주의, 입센
 
 
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