The Research Paper on Hermit Ideas of Hanshan
분야
인문과학 > 기타(인문과학)
저자
이선희 ( Lee Sunhee )
발행기관
충남대학교 인문과학연구소
간행물정보
인문학연구 2017년, 제108권 135~165쪽(총31쪽)
파일형식
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    국문초록
    한산은 시인의 필명인 동시에 천태산 속 은둔거처에 대한 지칭이다. 그는 여기서 평생 은일하며 본명 대신 한산으로 살았다. 이는 은일 이전 시절과의 분명한 단절을 상징하며, 한산이 장소 이상의 의미가 있음을 암시한다. 그런데 그는 왜 끝내 천태산에서 나오지 않았을까? 왜 본명 대신한산만 고집했을까? 이는 시인에 대한 원초적 의문이다. 그동안 한산시의 문학적 평가에 대해서는 성과가 있음에도, 이러한 원초적 의문에는 여전히 거의 공백상태로 남겨져 있다. 본고는 바로 이 원초적 문제에 대한 접근을 위해 그의 의식세계와 한산의 의미에 대한 본격적 탐구를 시도하였다. 한산시에는 은거지가 천태산 한산 한암 등으로 표기되고 있지만, 세 곳은 모두 같은 자연공간이다. 이들 세 곳의 명칭 관련 산수시를 분석한 결과, 특이한 차이는 보이지 않고, 모두 상통되어 있음을 확인하였다. 이는 시인의 의식이 분명하고 확고함을 의미하고, 한산은 단순한 자연공간을 넘어 진리 탐구를 통해 본성과 본심을 회복하여 `본래인`이라는 자기정체성을 깨달음에 도달한 경지로서의 의미가 있음을 파악하였다. 이 점이 그가 본명을 버리고 한산으로 살았던 까닭임을 추론할 수 있었다. 그리고 이는 모두 은일 과정 속에서 형성되었음을 볼 수 있었다. 한산은 은일에 대해 `야정`과 `도륜`의 두 단계로 구분하였다. 분석 결과, `야정`은 깨달음 이전의 산중생활을 가리키고, `도륜`은 자신의 정체성에 대한 깨달음의 단계를 가리킨다. 그리고 은일이 `야정`에서 `도륜`으로 전환되는 과정에는 `만사휴`와 `무위`와 `무념`이 있고, 그 기저에는 모든 것을 자연에 맡기는 `임운`의식이 있음을 확인하였다. 그리고 `임운`의식은 한산자 은일의 기본정신이 되었음을 파악하였다. 이박에 은일의 길에 대해서도 `한산도`와 `한산로`로 구분하며, 한산로는 야정의 길, 한산도는 도륜의 길로 구분하였음을 파악하였다. 부가적으로 한산 산수시의 문학적 특징에 대해서도 살펴보았다.
    영문초록
    This paper is research on Hermit Ideas of Hanshan and new meaning of Hanshan, with the analysis for scenic poems of Hanshan. Hanshan is his pseudonym and also a place where he stayed in Mt. Tiantai. Never exposing his real name, he had lived in seclusion in Hanshan for life. Till the last, why had not he come out from Mt. Tiantai, and why had been he stict to use pseudonym instead of his real name? That is a very fundamental question for him. This question has been rarely studied, although Hanshan`s peom has been evaluated and studied literaturally. This reaseach paper is an approach to this fundamental question to try to explore his idea and mind. Hanshan means to reach the `Benlairen`(本來人), which is realizing identity himself by recovering `Essentiality` and `Conscience` through seeking the truth. This is why he calls himself `Hanshan` istead of his real name. Hanshan divides seclusion into two stages, Yeqing(野情) and Daolun(道倫). In conclusion, Yeqing is a living in moutain before enlightenment. And Daolun is the satge of realizing his identity. It is researched that `All Rest`, `Inaction` and `No thinking` are shown up in the process from Yeqing to Daolun and the base under the process is to give himself to nature, which called as `Renyun`(任運) conscious. Besides, this paper also confirms that the way to seclusion is divided into Hanhan Road and Hanshan Street. Additionally this research paper also look into literary feature of scenic poems of Hanshan.
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