1970년대 미주 한인시와 소수자 의식
분야
어문학 > 국문학
저자
이형권 ( Lee Hyeong-kwon )
발행기관
현대문학이론학회
간행물정보
현대문학이론연구 2017년, 제70권 347~371쪽(총25쪽)
파일형식
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    국문초록
    이 논문은 1975년 미국의 한인 시인들이 발간한 『재미시인선집』의 문학사적 의미를 고찰한 것이다. 이 시집의 발간은 1970년대 미주 한인 시문학사에서 매우 유의미한 문학적 사건이다. 이 시집이 출간된 1975년은 아직 미주 한인시단이 본격적으로 발달하기 이전이었다. 이 시집은 이런 상황에서 발간되었기 때문에 더욱 중요한 의미를 갖는다. 그 의미는 다음과 같이 몇 가지로 정리할 수 있다. 첫째, 미주 한인시가 미국에서 소수집단의 문학으로 정착하는 계기가 되었다. 미주한인시는 20세기 초반 개화기 때부터 형성되기 시작되었지만, 1960년대까지만 해도 동인을 결성하여 공동으로 시집을 발간한 사례는 찾아볼 수 없다. 이 선집의 발간은 미주 한인 시단이 1970년대 들어서 형성기를 지나 정착기로 접어들었다는 점을 의미한다. 둘째, 미주 한인시단이 전문가 중심으로 정착하는 단초를 마련해 주었다. 이 시집에는 김시면, 고원, 김송희 등 11명의 시인이 작품을 싣고 있다. 이들은 대부분 국내에서 신춘문예나 문예지를 통해서 정식으로 등단을 하고 미국으로 이민을 간 시인들이다. 이 시집의 발간은 미주 한인시가 국내 시단과 연대 관계를 맺으면서 되면서 본격적으로 전개되는 계기가 된다. 셋째, 국내 시단과 유사한 작품성과 다양성을 확보하고 있다. 이 시집의 시들은 1970년대 국내 시단의 일반적인 시 경향과 유사한 양상을 보여준다. 즉 실험적이고 지성적인 모더니즘 차원의 시편들과 현실참여적인 리얼리즘 시편들, 그리고 순수 서정에 기대어 인간의 내면세계를 다룬 리리시즘의 시편들이 고루 포함되어 있다. 시의 형식도 단시형에서 장시형에 이르기까지 다양하다. 넷째, 미주 이민자로서의 소수자 의식을 적극적으로 드러내고 있다. 그 구체적인 내용은 미국에 대한 선망 의식, 미국 콤플렉스와 유랑 의식, 고독과 귀향의 의지, 불안과 죽음의식, 구원의 소망, 아메리칸 드림, 시적 자의식 등이다. 이 시집은 1970년대 미국사회에서 마이너리티로 살아갈 수밖에 없었던 한인들의 복잡한 내면세계를 충실하게 반영하고 있다.
    영문초록
    This paper examines the meaning of The Collection of Korean American Poets issued by Korean Americans in 1975 in vein of a literary history. Publishing this poetry collection is a significant literary event of the 1970`s Korean American poetry history. Year 1975 when this collection was published is the time when the Korean American poetry had not yet fully developed. Below are the important meanings of publication of The Collection of Korean American Poetry. First, this event of publishing the Korean American poetry collection became a stepping stone for Korean American poems to be recognized as a minority literature in the American society. Although Korean American poetry started to be written from the early twentieth century, there was no case that a poetry collection was published by a collaborative group until 1960`s. This poetry collection means that Korean American poetry group entered into a settlement phase after the 1970`s formative period. Second, this event became a momentum that helped Korean American poetry group to be settled as a central role in Korean American literary world. This collection includes eleven poets including Simyeon Kim, Wan Go, Songhee Kim, and so on. Most of them already became professional poets through literary contests hosted by prominent literary journals before they went to the US. Thus, the publication of this poetry book became an opportunity to build a close relationship between the Korean literary society and Korean American counterparts. Third, this publication shows similarities and varieties with Korean poetry groups at the same time. Poems included in this collection illustrate common literary tastes and similar aspects with 1970`s Korean poetry. Those poems include ones that are experimental, intellectually modernistic, realistically engaging, and lyrical, which deal with human inner worlds. In terms of poetic forms, there are various poems that are short poems, long poems, etc. Fourth, the poems of that collection reveal consciousness as a minority group who live in the States as an immigrant. The specific contents of those poems are envious feelings toward the States, nomadic consciousness of American complex psychology, loneliness and a sense of returning home, anxiety and death consciousness, a hope for redemption, American dream, poetic self-consciousness, etc. This collection fully embraces the complex inner world of 1970`s Korean Americans who were to live as a minority in the US.
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