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로잔운동과 디아스포라 선교
분야 인문과학 > 종교학
저자 최형근 ( Choi Hyung Keun )
발행기관 아세아연합신학대학교 신학연구소
간행물정보 ACTS 신학저널(구 ACTS Theological Journal) 2017년, 제34권 465~496쪽(총32쪽)
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국문초록
본 논문은 로잔운동에서 시작된 디아스포라 선교운동이 디아스포라 선교학으로 발전되어 나가는 과정을 역사적으로 기술하고 성경적, 선교적 관점에서 이주의 공간에서 타자에 대한 변화된 인식과 이해 그리고 환대와 급진적 이웃됨의 의미를 고찰하며 한국교회의 이주민 선교의 원리와 전략을 광범위한 관점에서 제시한다. “온 교회가 온전한 복음을 온 세상에 전하라”는 로잔운동의 슬로건은 변화하는 세상에서 불변하는 복음에 대한 확고한 선교학적 원리를 담고 있다. 로잔운동의 변화하는 세상, 특히 글로벌 이주현상과 그 함의에 대한 로잔신학의 관심은 제2차 마닐라 로잔대회문서인 “마닐라 선언문”과 제3차 로잔대회 문서인 “케이프타운 서약”에 드러나 있다. 특히 로잔운동의 디아스포라 선교에 대한 본격적인 관심의 출발은 2004년 태국 파타야에서 열린 로잔 파타야 포럼이었다. 여기에서 디아스포라 이슈그룹이 형성되었고, 이어서 디아스포라 리더십 팀이 조직되었다. 수차례에 걸친 로잔운동 내의 협의회들을 거쳐 케이프타운 대회에서 디아스포라 선교학에 대한 논의가 심화되었고 마침내 글로벌 디아스포라 네트워크(GDN)이 형성되었다. 그리고 2015년 3월 필리핀 마닐라에서 개최된 글로벌 디아스포라 포럼(GDF)에서 디아스포라 선교학에 관한 논문들이 발표되었고, 2016년 글로벌 디아스포라 선교학이 출판되었다. 일반적으로 로잔운동의 케이프타운 서약은 하나님의 선교에 대한 복음주의적 선교학적 성찰을 담고 있으며, 선교적 교회론을 주창하고 있다. 이 점에서 하나님의 선교에 근거한 총체적 관점을 견지하고 나그네와 거류민 인 현대의 이주민들에 대한 환대와 급진적 이웃됨의 의미를 담고 있는 로잔의 정신과 신학은 이주민 선교와 디아스포라 선교학의 구축을 위한 초석이 되었다고 평가된다. 로잔운동에서 출발한 디아스포라 선교와 선교학의 형성과정에 대한 고찰을 통해 한국교회의 이주민 사역과 디아스포라 선교사역은 다음과 같은 선교전략과 선교학적 접근들을 취해야 할 것이다: 1) 글로벌 이주현상을 적극적으로 수용하고 이해하며 타문화와 타인종에 대한 편견을 극복하고 성 육신적 태도를 취하라; 2) 우리 곁에 가까이 와 있는 이주민을 단순히 선교의 대상으로 여기지 말고 환대와 함께해야 할 이웃으로 여기며 관계중심적 인 공동체를 그들 가운데 형성하라; 3) 지역교회가 처한 이주상황을 주도면밀하게 연구조사하고 총체적인 관점에서 이주민들의 영적, 물질적, 정신적 필요들을 파악하고 그것들을 채워줄 수 있는 사역들을 개발하라; 4) 이주민 사역을 위해 지역교회 신자들을 동원하고 적절하게 구비하라(적합한 선교 전략); 5) 이주민 사역을 위한 신학교의 프로그램을 구축하고 선교단체들로 하여금 이주민 사역 패러다임을 공유할 수 있는 플랫폼을 조성하라; 6) 이주민들에 대한 선교 뿐 아니라, 그들로 하여금 친구들이나 본국의 친족들에게 복음을 전할 수 있도록 지속적인 제자훈련 시스템과 네트워킹 시스템을 구축하라; 7) 이주민 교회들을 세우고 그들로 하여금 자체적인 선교사 양성 프로그램을 구축하도록 격려하고 협력하라; 8) 이주민 교회들로 하여금 720만 해외 한인 디아스포라들 가운데 존재하는 디아스포라 교회들과 한인 선교사들(3만 명)과 네트워크를 구축하도록 격려하고 동원하라; 9) 자립, 자치, 자전, 자신학화(자선교학화)를 추구하는 이주민 교회를 세워나가라 (권한이양과 성장을 위한 플랫폼 제공).
 
 
영문초록
This article delineates the process of the development of the diaspora mission movement which has been started by the Lausanne Movement since its beginning. Also from biblical, historical and missiological perspective it reflects the fresh and robust understandings of others, and the meaning of genuine hospitality and radical neighborliness among the migrant people living in the Korean society. Lastly it suggests the principles and appropriate mission strategies of mission to migrant people in the Korean society. The Lausanne slogan, “The whole church taking the whole gospel to the whole world,” contains the robust missiological principle of unchanging gospel in the changing world. in terms of the changing world, especially a phenomenon of global migration, the Lausanne’s concern to its implication is presented in “Manila Manifesto” and “the Cape Town Commitment.” Especially a concrete concern for diaspora mission of the Lausanne Movement has begun in the Pattaya Forum held by the Lausanne Movement in 2004. In this forum diaspora issue group has been formed and Diaspora Leadership Team was officially organized in LCWE. Through several Lausanne consultations the discussions on diaspora missiology was deepened in the 3rd Lausanne Congress and finally Global Diaspora Network has been organized. As a result, articles on diaspora missiology have been presented at Global Diaspora Forum held in Manila in March 2015 and GDN published the book, Scattered and Gathered: A Global Compendium of Diaspora Missiology in 2016. In fact, the Cape Town Commitment proposes an evangelical missi-ological reflection on missio Dei and contains missional ecclesiology at various level. From that point, the Lausanne theology embraces the holistic perspective based on missio Dei and points out the meaning of genuine hospitality and radical neighborliness to the migrant people as global diaspora people. In this respect, it can be evaluated as a foundation for the construction of a genuine diaspora missiology as well as diaspora ministry. On the basis of deep reflection on the formative process of diaspora missiology and ministry, the Korean church would be taking the following mission strategies and missiological stance for the diaspora people: 1) Be receptive and understanding the global phenomenon of migration and try to overcome biases toward other cultures and people group and taking incarnational lifestyle; 2) Not treat the migrant people who live in our next doorstep as objective of missions, but regarding them as our neighbor being cared and living together; 3) Conduct careful research for the context of the local church facing the migrant and from a holistic perspective trying to develop the ways of filling their spiritual, mental and physical needs; 4) In order to do effective diaspora ministry, mobilize and equip believers of the local church(appropriate mission strategy); 5) Construct programs of seminaries and platform for diaspora ministry for mission agencies to share paradigms of diaspora ministry; 6) Encourage migrant church leaders to continuously construct discipleship programs for reverse mission work for them to reach their friends and relatives in their homeland as well as make a plan for migrant mission in host country; 7) Help the migrant people establish their own churches and attempt to make a genuine partnership with them to train missionaries; 8) Encourage the migrant churches to construct networks with Korean diaspora churches and Korean missionaries in mission fields; and 9) Try to establish indigenized and contextualized migrant churches that enable to be three self principles and self theologizing and self missiologizing church(to provide a platform for peaceful leadership transfer).
 
 
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