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중국 캐릭터상품시장에 진출한 라인프렌즈캐릭터의 브랜드 특성 연구
분야 예체능 > 미술
저자 채하연 ( Chae Ha Yeon )
발행기관 한국상품문화디자인학회(구 한국패키지디자인학회)
간행물정보 한국상품문화디자인학회 논문집 2017년, 제51권 167~176쪽(총10쪽)
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국문초록
본 연구는 네이버 모바일 메신저 라인의 캐릭터 상품이 중국의 젊은이들 사이에서 브랜드파워를 확장시켜가고 있음에 주목하였다. 이에 라인프렌즈 캐릭터의 브랜드 특성을 살펴봄으로써 중국 소비자들의 구매 동기를 유발시키는 소프트파워를 내재한 캐릭터 상품 개발에 도움이 되고자 함에 본 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 범위는 중국 시장에 진출한 라인프렌즈 캐릭터상품에 관한 연구로 한정한다. 구체적으로, 먼저 캐릭터에 대해 개괄적으로 살펴보고 중국캐릭터상품시장의 현황 및 특성을 고찰한 뒤, 라인프렌즈 캐릭터의 브랜드 개성, 라인프렌즈의 표적 집단과 브랜드 파워 등의 특성에 대해 살펴보았다. 본 연구는 질적 연구방법을 실시한다. 먼저 학술논문 등 선행 연구자들의 문헌자료와 온라인 자료를 통하여 중국캐릭터상품시장과 라인프렌즈 캐릭터의 브랜드 특성을 고찰함으로써 라인프렌즈가 중국에서 브랜드 인지도를 높일 수 있었던 요인들을 검토하였다. 첫째, 라인프렌즈 캐릭터의 브랜드개성은 흔히 볼 수 있는 평범한 성격의 소유자들이며, 친근하고 귀여운 이미지 형태를 지니고 있으며, 인종이나 국적 경계 없이 거부감이 주지 않는다. 둘째, 라인프렌즈의 집단화된 캐릭터들은 소비자들의 선택권을 넓혀주고 있으며 다채로운 흥미를 지속적으로 제공하였다. 셋째, 표적집단인 중국 청장년층이 캐릭터 시장의 블루오션이 되었다. (1) 청장년 층은 자금력과 자의적 소비 결정권이 있으며 SNS 등 디지털 환경에 익숙하여 브랜드 파워를 확대시켰다. (2) 중국에서 캐릭터 상품 판매와 기념일의 상관관계가 매우 높은 것도 라인프렌즈의 표적마케팅에 이점이 되었다. (3) 중국의 카페&스토어는 한국-중국 간 민간교류가 저조한 시기에도 높은 매출을 올렸다. (4) 아티스트와의 콜라보레이션을 통해 인지도를 넓혀가고 있다. 그러나 중국 캐릭터 시장의 문제점과 라인프렌즈 캐릭터에 대한 기호학적 분석을 생략하였음은 본 연구의 한계점이다. 이러한 부분에 대한 연구가 속행되어 우수한 소프트파워를 내재한 캐릭터 콘텐츠들이 많이 개발되기를 기대한다.
 
 
영문초록
This study focuses on the movement of the Line Friends characters of Naver mobile messenger expanding its brand power among the Chinese young generations. The study aims to support the development of the characters inherent of the soft powers that promotes purchase motives among the Chinese consumers, through the case of the Line Friends characters. The scope of this study will be limited to the Line Friends character products entered into Chinese market. First, character traits will be covered in detail, then current status and market characteristics of China will be discussed furthermore. Brand uniqueness and target customers and brand power of the Line Friends will be also reviewed. This study uses quality-based approaches. Factors that contributed to the expansion of the brand power in Chinese market were reviewed by exploring the characteristics of Lines Friends Characters and Chinese markets through the preceding research studies and online data. First, Line friends characters are based on the brand individuality of friendly and adorable images that are easily approachable, but not distinguishing any ethnicity or nationalities. Second, characterization of each Line friends characters provide a wide range of the consumer selection and also intrigue continuous interests among the consumers. Third, Chinese younger generations are becoming new targets, creating blue ocean of the character markets. (1) Young generations are having their own buying power and becoming more exposed to the digital environments such as SNS. (2) Sales of character products are highly related to the anniversaries. This also contributed target-based marketing strategy of Line Friends. (3) Line Friends Cafe & Stores were able to raise their revenue even the times when trade and cultural exchanges were minimal. (4) Character awareness was able to expand with the collaborations with artists through various means of media. However, this study has limitations that do not consider the downsides of the Chinese character markets and semiotic analysis of the Line Friends characters. Further researches on these areas would promote the development of the other characters inherent of the excellent soft-powers.
 
 
Chinese character market, Character industry, Line Friends, Character Marketing, Chinese Cultural Industries, 중국캐릭터상품시장, 캐릭터산업, 라인프렌즈, 캐릭터마케팅, 중국문화산업
 
 
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