충효사상의 한계와 비판적 재구성
분야
인문과학 > 동양철학
저자
황수영 ( Hwang Su-young )
발행기관
한국사상문화학회
간행물정보
한국사상과 문화 2018년, 제94권 207~229페이지(총23페이지)
파일형식
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    국문초록
    2015년 건전하고 올바른 인성을 갖춘 국민을 육성하여 국가사회의 발전에 이바지한다는 목적으로 <인성교육진흥법>이 제정되었다. 이 법은 ‘예·효·정직·책임·존중·배려·소통·협동’ 등을 교육해 자신의 내면을 올바르고 건전하게 가꾸며 타인 · 공동체 · 자연과 더불어 살아가는데 필요한 인간다운 성품과 역량을 기르자는 것이다. 이는 도덕성을 갖춘 인격의 성숙을 위한 덕목으로 소중한 가치들이라고 할 수 있다.
    그러나 전통적인 효의 가치는 오늘날 개인의 자유를 강조하는 서구적 가치관이 현대를 지배하면서 봉건적인 낡은 가치관의 유물처럼 도외시 되고 있다. 충의 가치 또한 그 뜻이 왜곡된 채 그 본질과는 달리 많은 논란과 오해를 불러일으켜 왔다. 충이 일방적인 복종윤리로서만 인식되어 온 것이다. 그러나 사실 충은 개인적으로는 충실, 성실이고 사회적으로는 협동과 시민의식으로 이해함이 마땅하다.
    이 논문은 이러한 문제의식을 바탕으로 전통가치인 충효사상의 한계를 살펴보고 충효교육의 필요성을 자각하여 충효사상의 교육적 접목 가능성을 검토하는 데 연구 목적이 있다. 이를 위해 전통적인 충효사상이 어떠한지를 검토해 보고, 인성교육이 왜 필요한지, 그리고 이러한 전통사상인 충효사상을 현대 인성교육에 접목시켜 한국교육의 문제 해결에 대안적 모색을 시도해 보고자 한다.
    왜냐하면 충효사상을 기반으로 한 인성교육은 모든 국민이 나라의 주인이라는 주인 의식을 심어주고, 우리 전통 문화의 튼튼한 기반 위에서 서구의 문화를 수용할 수 있는 한 방법이 될 수 있으며 충효교육의 근본적인 목적은 개인윤리, 사회윤리, 국민윤리의 올바른 실천을 통하여 개인의 행복과 국가의 발전을 기하는데 있기 때문이다.
    영문초록
    On January 20th, 2015, the Character Education Promotion Act was enacted for the purpose of contributing to the development of national society by cultivating people equipped with the sound and correct character. This act aims to develop the humane nature and competencies, necessary to coexist with others, community, and nature, by educating 'manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication, and cooperation' and also correctly and soundly cultivating the inner side. As the virtues for the maturity of character equipped with morality, all of them are such essential values.
    However, the value of traditional filial piety is disregarded as a relic of old feudal values as the modern times are dominated by the western values emphasizing the freedom of individuals. Also, the meaning of the value of filial piety was distorted, so that it has caused many controversies and misunderstandings, contrary to its essence. In other words, the filial piety has been understood as unilateral obedience. However, actually, the filial piety should be understood as faithfulness and sincerity individually and also as cooperation and citizenship socially.
    Based on this critical mind, this paper aims to examine the limitations of the thought of loyalty and filial piety as a traditional value, and also to review the possibility of educational application of the thought of loyalty and filial piety by realizing the necessity of education of loyalty and filial piety. Thus, this study seeks for the measures for applying this traditional thought of loyalty and filial piety to the modern character education by reviewing the traditional thought of loyalty and filial piety and the necessity of character education. The character education based on the thought of loyalty and filial piety could be a method of planting a sense of ownership of the country into all the people and also accepting the western culture on the solid basis of our traditional culture. The fundamental purpose of the thought of loyalty and filial piety is the individuals' happiness and national development through the correct practice of personal ethics, social ethics, and civics.
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