기해박해 - 왕만 바뀌면 재개되는 천주교 박해 - 천주교회사

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소개글
기해박해 - 왕만 바뀌면 재개되는 천주교 박해 - 천주교회사에 대한 자료입니다.
본문내용
기해박해
-왕만 바뀌면 재개되는 천주교 박해-
천주교회사
In studying Roman Catholic Church history, first of all, viewing church history with a microscopic perspective can result in hermeneutic eors. Such eors can be avoided by analyzing events with a macroscopic view of the late-Joseon society’s political and social circumstances. In other words, a more objective analysis of the origins of the persecution that occued during that period becomes possible when that period’s political and social background is researched first, and then matched and analyzed with the perspective of the Roman Catholic Church history.
In this short paper, therefore, the common denominators that ideologically motivated the persecution of the Catholics will be introduced first. Then, based on the political and factional fights between the houses of the Andong Kim’s and the Pungyang Jo’s regarding their influence over the royalty, the details of those factors will be listed in historical order, after which the origins and history of the Gihae Persecution, which occued in the late-Joseon period, will be introduced from the perspective of Roman Catholic Church history.
In the concluding section, this paper will attempt to analyze the causes of the Gihae Persecution through the macroscopic perspective of the late-Joseon politics and society, and discuss what types of influences were produced.
본문으로 들어가기에 앞서 위에서 이야기 한 것과 같이 본 소 논문에서는 먼저 천주교 박해가 일어나게 된 그 사상적동기의 공통분모인 시대마다 있었던 박해들의 원인 먼저 소개하고자 한다.
● 박해의 원인
1. 사상적 원인
: 조선조에서 정치·사회·윤리·종교의 영역을 망라한 유일한 정통 사상은 정학이었고 국시였으며, 인간관계와 인간생활 전체를 지배한 원리였다. 그런 까닭에 또 다른 배타적인 서학이 유입되었을 때 철저하게 반대할 수밖에 없었다. 최재건, 조선후기 서학의 수용과 발전, (서울 : 한들출판사, 2005), 277.
2. 사회적 원인
: 유교가 부모와 군주를 위시해 인간중심적인데 반해 서학은 천주를 우선적으로 내세우고 거기에 절대성과 초월성을 두는 사실이 사회질서를 깨뜨리는 것으로 여겨져 박해의 중요한 원인이 되었다. 또한 가부장 중심적인 윤리관이 중시되었다. 최재건, 조선후기 서학의 수용과 발전, (서울 : 한들출판사, 2005), 297.
주자가례에서 조상제사는 관혼상제와 더불어 양반가문의 가장 근본적인 것이었다. 이런 전통문화와 윤리와 가치체계를 거부하고 파괴하는 행위로서 유교전통과 새 종교 간의 첨예한 분기점이 되었다. 즉 제사거부 문제는 박해 초기부터 일관되게 박해의 근본원인이 된 것 이다. 최재건, 조선후기 서학의 수용과 발전, (서울 : 한들출판사, 2005), 301-302.
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