유임하, 정체성의 우화-반공 증언수기집과 냉전의 기억 만들기
1. 서론: 민족지로서의 반공 증언수기집
‘민족지 쓰기(ethnographic writing)’라는 관점에서 보면, 해방 이후 1950년대 중반까지 쓰여진 증언수기집 안에 범람하는 반공담론은 냉전의 기억의 원점이 된다. 반공 증언수기집은 근대국가의 출범을
3) Semantic primacy
New language becomes easier to learn when pupils put words from related sense groups together into sentences rather than trying to learn them separately in lists of unconnected words and phrases. Some pupils will still have great difficulty in retaining vocabulary, and all need the chance to re-learn word groups regularly. But simple repetition of earlier work is very de-mo
Program need be documented.
It needs to be assured that the program
is targeted appropriately,
is reaching the target population, and
is improving the need
1. Establish agreement on the uses and purposes of the evaluation.
2. Secure organizational commitment to evaluation and make research basic to the program.
3. Develop consensus on evaluation research with the department.
4. Write
ethnography)_1
# 개요
:자기민족지(autoethnography)는 주류문화에 속하지 않는 사람이 주류문화의 언어로 쓴 글에서 예기치 않게 발생하는 제3의 언어를 포착해 그 언어의 의미를 해석하는 방식을 취한다. 이러한 텍스트는 자서전(autobiography)과 민족지(ethnography) 양자의 성격이 공존하기 때문에 양 장르의 주된
북한이탈주민의 자기규정 양상에 대한 小考
: 자문화기술지(autoethnography) 텍스트로서의 『금희의 여행』 분석을 중심으로
1. 문제제기 및 연구 목적
1990년대 이후 북한의 극심한 경제난을 시발점으로 급증하게 된 북한이탈주민은 이전의 ‘귀순용사’보다 복잡한 사회정치적 맥락에 얽혀 있다. 귀순용