Ⅰ. 서론
1. 억지이론(deterrence theory)
1) 일반적으로 상호의존적 결정이론(theory of interdependent decision)으로 불림
2) 게임이론은 복수의 참가자가 어울려 빚어내는 복잡한 게임과 같은 상황에서 일반적인 해(解)를 구하고자 하는 수학이론
3) 권력정치(국제정치)와 게임이론의 본연적 친화성
가.
extend an invitation to
our world. Non-hostile and eager to
establish contact with extraterrestrial
races, Earth welcomes a visit from
whomever receives this greeting. I myself
call upon you to make contact, so that we
may establish relations, open trade
routes...
Brainiac turns away, disinterested. Then, the "friendly" greeting
onscreen turns darker.
LEX (V.O.)
... and discuss any information yo
deterrence)이라고 한다. 다시 말해서, 억지라는 개념은 “전쟁을 통해서 얻으려는 이익보다 전쟁에서 입게 될 피해가 더 크다는 것을 상대방에 확신시켜 전쟁을 포기하게 만드는 행위를 말한다. 브로디라는 학자는 핵사용의 대가를 지불하지 않으려고 한다면 그 유일한 방법은 핵전쟁을 일으키지 않는 것
Defining the Four Tides.
1) Scientific management – Definition : This reforms seek greater efficiency through the application of scientific principles. Method : tight government rules. it rest on rule-making agencies such as the Office of management. Support group : Those of who prefer tight chains of command and strong presidential leadership. For example : In 2002, Congress returned t