and in their poetic reactions to revolutionary disillusionment and defeat.
First, I will show how Wordsworth, in the philosophical tradition of John Locke, tries to reestablish his internalized selfhood through poetic, somewhat ritualistic acts of remembering and purification. Then, I will show that Shelley follows the tradition of Jean-Jacques Rousseauand thus his selfhood is presented thro
and political things. On the other hand, the French thrust was mainly social and emphasized the civil liberty. The French emphasis was primarily social concerns. So they thought that the interests of society were more important than those of individuals. The chief spokesman for these social ideas was Jean-Jacques Rousseau. He had a greater impact on American journalism, education, the concept of
1. 인간의 이해
1) 인간본성에 대한 심리학 이전의 사상
(1) 성선설(性善說) - 순자, 기독교
(2) 성악설(性惡說) - 맹자, Rousseau
(3) 백지설(Tabula rasa) - 감각, 반사, 연상(J. Locke)
2) 인간 본성에 대한 현대 심리학적 이해
(1) 행동주의 심리학적 인간관
- Darwin의 진화론 + I. P. Pavlov의 조건
Rousseau의 유아교육사상
(Emile을 중심으로)
Ⅰ. 서론
‘자연으로 돌아가라’고 주장한 Rousseau는 18세기 후반으로부터 지금까지 많은 교육적 논쟁의 대상이 되었다.
Rousseau는 서문에서 다음과 같은 말을 했다. "사람들은 유소년기라는 것을 조금도 알지 못하고 있다. 그릇된 생각을 바탕삼아 나아
1장. 유아교육의 성격
이장에서는 유아교육에 관한 논의의 기초 작업으로서 유아교육의 성격을 몇 가지 주제와 관련하여 규명해 본다.
1. 유아교육의 의의
가. 유아교육의 대상
유아교육은 유아기의 아동들을 대상으로 한다. 유아기의 연령 범위는 시대나 학자 또는 국가에 따라 달리 정