(2) 권리
앞서 살펴본 바와 같이 모든 인간은 평등하고 존엄한 존재이기 때문에 인간의 자유권과 권리가 보장될 수 있다. 따라서 인간의 평등이 발견될 수 있는 유교사회에서도 이와 관련된 부분을 찾을 수 있다.
유교에서는 인간과 인간의 관계에서 ‘己所不欲 勿施於人’을 중시했는데, 이는 ‘
nature, which is rational and selfish. Moreover, neo-realists see the interest of state as security within the anarchic system. However, classical realists focus on security of national state through accumulation of power. Lastly, power shapes state’s behavior in neo-realists’ point of views, whereas to classical realists, power is a mean and an end itself.
Table 5. Difference of Classica
)를 다른 사람과 똑같이 기꺼이 포기해야만 한다. 그리고 자신이 다른 사 람에게 허용한 만큼의 자유에 만족해야만 한다.
②홉스에 의한 자연권 정의의 3요소
a. 천부적 자유(Natural liberty) : 권리의 전제조건
b. 자기 보호 : 자유와 권리 행사의 궁극적인 목적
c. 힘의 행사 : 그 목적을 성취하기 위한 수단
natural order of things, part of God’s plan and they are reasonable. If the natural law were violated by government, rebellion would be permissible. This idea also had an influence on the editors of the American newspapers.
Les philosophes : After 1715(the death of Louis XIV), a flowering of thought started to occur in France. The direction of political ideas on the French is different fro