epistemological break)을 선언한다. 한편으로 이는 당시에 교조적으로 해석되던 맑스주의를 과학으로의 맑스주의로 돌려놓기 위한 것이기도 했다.
맑스주의에 대한 재해석과 과학으로서의 맑스주의에 깊이 천착했던 알튀세는 맑스주의 위기라는 문제에 대해서 누구보다도 근본적인 자세로 임했다. 맑스주
epistemological contradiction
to an abstracted empirical concept
such as being, or to be, or to occur
in the thing itself, or of the thing itself.
Yeah, Ive said that many times.
Boris, we must believe in God.
If I could just see a miracle,
just one miracle.
If I could see a burning bush,
or the seas part, or...
Or my Uncle Sasha pick up a check.
We should go back downstairs.
By now
the last gold
The Theory of Communicative Action
Unlike the previous two patterns, Habermas’s theory of communicative action is not a cultural idea of social action. He eschews the sort of legislative methodological restrictions and epistemological assumptions that we focused on Winch, Becker, and Garfinkel. Like the other two research programs, however, the theory of communicative action emphasizes the cen
1. Definition of Natural Theology
The existence and attributes of the deity
-> stand on ‘natural reason’
A type of theological discourse
The attempt to construct
rational “proofs” for
God’s existence and attributes
「알튀세르의 ‘최종심급’ 개념」
1. 알튀세르의 ‘최종심급에서의 결정’ 개념은 글룩스만에 의해서 다양한 심급들 사이의 누빔점(point de caption)을 상실한 다원주의(pluralism)로, 데리다에 의해서는 역으로 초월적 정박점에 준거하는 형이상학으로 비판받는다. 이 두 오해를 해소하기 위해서는 최종심