“You ask how it feels to be a deceived husband. Just Heavens, I do not know. It feels just nothing at all. It is not Hell, certainly it is not necessarily Heaven. […] But what were they? The just? The unjust? God knows! I think that the pair of them were only poor wretches, creeping over this earth in the shadow of an eternal wrath...” 옳고 그름에 대한 가치판단의 어려움
1. 피스카토르 (Piscator, Erwin 1893~1966)
정치극 또는 기록극의 창시자,
20세기 연극의 면모를 일신한 위대한 연출가
독일 연극과 영화 - 비루한 현실이 낳은 대범한 인물들, 피스카토르와 브레히트
1) 피스카토르의 인물소개
1893년에 태어난 피스카토르는 몇 군데의 작은 극장에서의 작업을 거친
불과하다. 그러나 그것은 항상 우리의 발밑에 존재하는 공포의 절벽이다. 공포의 이미져리인 dover의 절벽은 보편적인 인간의 운명을 상징하고 있다고 말할 수 있다.
EDGAR
[Aside] How should this be?
Bad is the trade that must play fool to sorrow,
Angering itself and others.--Bless thee, master!
GLOUCESTER
Is that the naked fellow?
The Castle of Otranto(1764)가 그 최초의 작품이었는데, 그것은 “a Gothic Story”라는 부제가 붙어 있었고, 문학에서 “Gothic”이란 용어는 여기에서 연원하게 되었다. Elizabeth MacAndrew가 그것을 “과거로부터의 혁신적인 단절”이라고 했듯이 이 고딕운동은 18세기 초기 문학의 질서와 형식과 사실성에 대한 반작
the growing gloom.
25 So little cause for carolings
26 Of such ecstatic sound
27 Was written on terrestrial things
28 A far or nigh around,
29 That I could think there trembled through
30 His happy good-night air
31 Some blessed Hope, whereof he knew
32 And I was unaware.
"어둠 속의 지빠귀새"
1 나는 잡목 숲 문에 기대섰