루터와 칼빈의 윤리사상의 비교

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본문내용
루터와 칼빈의 윤리사상의 비교
1. Ernst Troeltsch 의 견해

루터주의는 초기의 성공 이후로 더 이상의 진전을 멈췄다. 이것의 주요 원인은 개인적인 경건성의 강조와, 현재의 상황의 용인, 은총의 의미에 있어서의 객관적 타당성의 묵인, 그리고 또한 교회 조직을 위한 포용력의 부족, 그리고 정치적이지 않은 전망 때문임에 틀림없다.
서부 유럽의 도처로 교회 개혁을 확장해 나간 것은 칼빈주의의 숙명이었다. 그리고, 그곳으로부터 신세계로 뻗어나갔고, 실제로 칼빈주의는 오늘날 개신교 세계에 있어서 최고의 힘을 가지고 있다.
이렇게 칼빈주의가 폭넓게 퍼져나간 첫 번째 이유는, 서부 국가들이 거대한 정치적 발전의 과정을 겪고 있을 그때에, 그들 사이에서 어떤 기반을 얻었다는 사실 때문이었다. 그러나, 더 깊은 이유는 칼빈주의 그것 자체의 본질 속에 있는 그 무엇에 있다. 바로 그 무엇이 루터주의와 재세례파 운동이 발달하는 초기에 어떻게 칼빈주의가 거의 또는 전적으로 왕성했는지를 설명해주고, 현재도 또한 그러한지를 설명해 주는 것이다. 이러한 깊은 원인은 칼빈주의의 활동적인 특성가운데 있었는데, 그것은 바로, 교회를 형성하는 힘과, 국제적인 접촉능력과, 확장을 향하여 가는 의식적인 추진력과, 무엇보다도 종교적인 이상을 가진 서부 유럽 국가들의 정치적이고 경제적인 운동들을 꿰뚫어 보는 포용능력, 그리고 루터주의가 초기에 결핍하고 있는 것을 수용하는 능력 이었던 것이다.
이와 같이 칼빈주의의 사회적인 교리들, 그리고 교회의 개념 또한 루터주의와 상당히 달랐다. 시간이 지남에 따라 이러한 차이는 더욱더 명백해 졌다. 그 결과 요즈음에는 칼빈주의는 그것자체가 현대의 민주주의와 자본주의의 발달에 조화되며, 게다가 그것에 적합한 유일한 것으로서, 기독교 교회의 중추가 되는 것으로 생각되어진다. 처음에는 루터주의와 매우 긴밀히 연관되어 있었다는 사실에도 불구하고, 칼빈주의는 -정통파적 관행을 가지고 있었음에도- 점차로 국가교회의 특징과 제도존중주의, 그리고 보수주의 등으로 루터주의의 정반대편에 서게 되었다.
정치적이고 사회적인 관점에서 보면 현대문명의 역사속에서 루터주의의 중요성은 반동적인 무리들과 함께 연관된 점에 있다. 종교적이고 과학적인 관점에서 보면 루터주의의 중요성은 철학적 신학의 발달에 있다. 그런데 그것은 종교적인 신비주의와 "내적인"영성과 혼합되어 있으며, 윤리적인 관점으로 볼때는 현대의 정치적이고 사회적인 삶의 문제들로부터 아주 동 떨어져 있는 것이었다.
칼빈주의는 한편으로는 (밀접하게 유사한 경건파과 감리교파의 영향아래에 있는 최근의 시대에 있어서는 더욱더) 비철학적인 신학을 유지했다. 혹은 적어도 계몽주의 운동의 혼란이 있은 후에 그것을 재발견 했다.
영국과 미국의 인종적인 특수성과 제도와의 가까운 접촉 가운데, 그러나, 그것은 점차 바뀌었고, 아마도 “아메리카주의(Americanism)”라고 묘사될 수 있는 정치적이고 사회적인 생활양식을 어느 정도까지 생산해냈다.
오늘날 이 “아메리카주의”는 하나의 독립된 존재라는 것이 명백하다. 그리고 그것은 거의 완전히 다른 어떤 종류의 종교적인 체제로부터도 분리되어 있다. 그렇지만, 칼빈주의는 또한 유럽대륙의 반사적인 영향력을 지니고 있다. 그것은 루터주의에 영향을 끼쳤는데, 단지 개념과 구조에 있어서, 교회에 의해 주도되는 기독교인의 사회적인 활동과 친교의 삶에 있어서, 가정사역과 경건주의에 있어서, 뿐만 아니라, 보편적인 영적인 힘으로서, 전 유럽 문명인들에게 영향력을 주는 인간유형 으로서도 영향을 준 것이었다. 그런데, 거의 대부분의 경우에 이러한 문명은 칼빈주의와 본래 관련이 있다는 것을 거의 깨닫지 못하고 있다.
이러한 발전의 과정에서, 칼빈주의는 소종파형과 접촉하게 되는데, 이들은 독자적인 노선을 따라 칼빈주의에 접근하는 경향을 보이고 있다. Ernst Troeltsch, 『Social Teachings of the Christian Churches』Ⅰ&Ⅱ(Chicago UP,1960), p576-p578
1. 루터의 윤리사상 개요
1) 카톨릭 교회가 주장하는 교회의 전통이 지니고 있는 절대적인 권위보다는 하나님의 말씀의 권위가 앞선다고 주장하였다. 따라서 “오직 말씀으로만”(sola scriptura) 이라고 했다.
참고문헌
※참고 문헌
박충구, 《기독교 윤리사》, 대한기독교서회, 1994년
Ernst Troeltsch, 『Social Teachings of the Christian Churches』Ⅰ&Ⅱ(Chicago UP,1960), p576-p578
Christofer Frey. 조경철 역. 『개신교 윤리사』. 보문출판사,1993.
W. Beach&H.R.Niebuhr, 김중기역,『기독교 윤리학』.서울:대한기독교출판사,1993.
손규태, 《개신교 윤리사상사》, 대한기독교서회, 1998년

Calvinism and Lutheranism contrasted - by Ernst Troeltsch
After a period of initial success Lutheranism ceased to advance. This must be attributed, in the main, to its stress on personal piety, its acceptance of the existing situation, its acquiescence in the objectivity of the means of grace, as well as to its lack of capacity for ecclesiastical organization, and its non-political outlook.
It was the destiny of Calvinism to extend the Reformation of the Church throughout Western Europe, and thence out into the New World, and, actually, Calvinism is the chief force in the Protestant world to-day.
The primary reason for this wide-spread extension of Calvinism was the fact that it gained a footing among theWestern nations at a time when they were passing through a great process of political development. There is, however, a deeper reason, and one which lies within the essence of Calvinism itself, which explains why it almost or entirely crowded out the rudimentary beginnings of Lutheranism and of the Anabaptist movement, which were also present in those lands. This deeper reason lies in the active character of Calvinism, in its power for forming Churches, in its international contacts, and its conscious impulse towards expansion, and, most of all, in its capacity to penetrate the political and economicmovements of Western nations with its religious ideal, a capacity which Lutheranism lacked from the very beginning.
Thus the social doctrines of Calvinism and its conception of the Church also differed considerably from those of Lutheranism. In course of time this difference became more and more pronounced, with the result that at thepresent day Calvinism feels itself to be the only Christian ecclesiastical body which is in agreement with the modern democratic and capitalistic development, and, moreover, the only one which is suited to it. In spite of the fact that originally it was very closely connected with Lutheranism, Calvinism -while retaining its orthodoxy- has gradually become the very opposite of Lutheranism, with its State Church character, its institutionalism, and its conservatism.
From the political and social point of view the significance of Lutheranism forthe modern history of civilization lies in its connection with the reactionary parties; from the religious and scientific standpoint its significance lies in the development of a philosophical theology, which is blended with a religious mysticism and "inward" spirituality, but which, from the ethical point of view, is quite remote from the problems of modern political and socail life.
Calvinism, on the other hand (in more recent times under the influence of Pietism and Methodism to which it is closely akin), has, upon the whole, maintained its unphilosophical theology, or at least after the disturbances of the Enlightenment it rediscoverd it.
In its close connection with English and American racial peculiarities and institutions, however, it has merged with and to some extent produced that political and social way of life which may be described as "Americanism".
It is obvious that to-day this "Americanism" has an independent existence, which is almost entirely divorced from a religious basis of any kind. Calvinism has, however, also had a reflex influence upon the Continent of Europe. It has influenced Lutheranism not only in the conception and constitution of the Church, in the life of Christian social activity and fellowship initiated by the Church, in Home Missions, in Pietism, but, as a universal spiritual force, the type of humanity which it produces affects the whole of European civilization; for the most part, however, this civilization is entirely unconscious of its original connection with Calvinism. During this process of development, Calvinism came into touch with the sect, which, as will become evident later on, tended to approach Calvinism along their own line.
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